لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ

تیرآتش بر گلوی خیمه ها فرو رفت، خون زبانه کشید، گهواره لرزید، سرباز شش ماه آخرین سلاحش را رها کرد، حنجره حسین آتش گرفت.. .

آب ، آب از سرش گذشته بود !
وَآتش ،
با دندانهایی زرد ،،،
می خندید !
زیر بارِ شرم و شعله،
قامتِ سرخ خیمه ها خم شده بود،
از رگِ مظلومیت ،
خون بیرون می جهید ،
و َعدالت را حنجره ای کوچک،
با لهجه ا ی خونین ،
تکلّم می کرد ....
ظلم بی آب و آفتاب جوانه می زد ...
زنی زمان را با زبان نگه می داشت ،
صدایش در کوهِ تاریخ منعکس می شد
وَ« ایثار» ، در پیشگاهِ دستهایی افتاده ،
زانو زده بود ،
دشت ،بسترِ سرهای پر از اندیشه بود ....
وَ زندگی میان سرها،
سرگردان...
دختری گریه هایش را با آب در میان می گذاشت ،
قطره های شرم....
بر پیشانیِ آب می نشست ...
و زندگی دامن کشان ،
از دیدگان مرگ، بی تفاوت،
عبور می کرد ......

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان

 

پیام های معنوی روزانه از استاد پناهیان

 

جهانی شدن حماسه عاشورا

امام حسین علیه السلام و برزگداشت حماسه عاشورا جهانی خواهد شد ؛چون ضمن برخورداری از پیام های ناب معنوی و درس های عالی انسانی و اخلاقی، بسیار شورآفرین است و میتواند معشوقی پر حرارت برای همه انسان ها باشد. آدم ها هم عاشق پیشه اند و همه به دنبال یافتن معشوق لایقند. امام حسین علیه السلام دارد این مشکریت بشریت را حل می کند. جهانی شدن سیدالشهدا علیه السلام مقدمه ظهور است.

۱۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۴

پیام آور حماسه ظهور

شاید مقدر شده است حضرت زینب سلام الله علیها که پیام آور حماسه عاشورا بود ؛پیام آور حماسه ظهور و فراهم آورنده مقدمات فرج هم باشد. امروز زینبه دمشق آمادگاه سربازان حضرت مهدی علیه السلام شده و تمام منتظران سلحشور و محبان پرشور امام حسین علیه السلام در جهان دلشان آنجاست. زینب سلام الله همچنان علمدار حسین است و امروز هم حرم خود را سپر بلای برادر کرده است .

۱۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۹

مظلومیت های پنهان

اگر برای رفع مظلومیت های پنهان امیر المومنین علیه السلام اقدام میشد ، کار به مظلومیت آشکار حسین علیه السلام نمیکشید. مظلومیت پنهان، همان خوب عمل نکردن مردم در پای رکاب حضرت بود. اکثر کسانی که به مظلومیت های پنهان علی علیه السلام بی اعتنایی کردند، در ظلم آشکار به ابا عبدالله علیه السلام مشارکت کردند. این انتقام خداوند متعال از مردمی بود که در وقتش علی علیه السلام را به خوبی یاری نکردند.

۱۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۲

عدالت خدا

عدالت یعنی هر چیزی جای خودش باشد. اما اینکه جای هر چیز کجاست، کاملش را فقط خدا میداند. حالا بعضی ها با ترازوی درک اندک خود از عدالت، میخواهند بسنجند ببینند خدا عادل هست یا نه ! بعضیها با همین ترازوی کوچک عدالت پیامبر (ص) را اندازه میگرفتند که آخر سر خوارج شدند.

۱۷ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۲۷

قدرت طلبی انسان

انسان موجودی است که در نهایت ضعف، نهایت قدرت را طالب است. قدرت طلبی انسان پایان ندارد در حالی که انسان نمیتواند قدرتی به دست بیاورد. کسی نیست به او بفهماندتو فقط میتوانی به یک قدرت لایزال و مطلق متصل بشوی. او را پیدا کن و قدرت طلبی خود را با دوست داشتن خومد ارضا کن. البته او به تو قدرت هم خواهد داد ولی مستلا هیچ چیز نخواهی بود.

۱۵ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۴۳

علامت سلامت ایمان

ولایتمداری علامت سلامت ایمان و تکمیل آن است. ایمان به خدا گام اول رشد است که به دلیل وجود علاقه فطری به پرستش امری سهل است. در این مرحله انکار خدا کار دشواری است. اما اگر بخواهی ایمانت از حد اولیه فطری اوج پیدا کند، باید با پذیرش برتری ولی خدا بر خودت، سلامتی ایمانت به خدا را به اثبات برسانی و تکمیل کنی.

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۰۵

آخرین وظایف منتظران

یکی از آخرین وظایف منتظران، آمادگی برای برخورداری از امام مقتدر است. مومنان در طول تاریخ، با وصف مظلومیت اولیا الله خو گرفته اند و به همین دلیل مواجهه با امام مقتدر و تغیر این ذهنیت برای آدم های سطحی دشوار است. گرچه ما پس از ظهور یک امام معصوم و مقتدر خواهیم داشت، اما بعضیها تحمل این اقتدار را ندارند.

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۰۰

ریشه بدی های انسان

همه بدیهای انسان از تمایلات خوب آغاز میشود. هر خصلت بد از عناصری تشکیل میشود که برخی از آن ها بسیار ارزشمندند. وقتی انسان تمایلات خوب خود را درست پاسخ ندهد و جهت دهی الهی پیدا نکند، همان تمایل با جهتگیری و مصداقیابی غلط، انسان را ورطه هلاکت خواهد کشاند. آگر آدم خودش را بشناسد، درمیابد که با تمام وجود فقط خدا را میخواهد.

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۵

بن بست

یکی از مواقعی که انسان به دنبال خدا میگردد، احساس توبه به او دست میدهد و صفای باطن پیدا میکند ؛ بعد از سرخوردگی و رسیدن به بن بست است. گویی پس از یک بلای سخت چشم انسان باز می شود. ما باید طوری زندگی کنیم که بدون بلا این حالات را پیدا کنیم و این شدنی است. یکی از راههای آن توجه به بلاهای سهمگین آخرت است.

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۰

ناشکری

یکی از نواقص فرهنگی بسیار مهم در جامعه ما کمبود شکر در روحیه و رفتار ماست. گویی در فرهنگ ما ناشکری نهادینه شده و قباحت ناشکری از بین رفته است. در کنار همه گرفتاری ها و کاستی ها ، نعمات فراوانی وجود دارد که باید شکر آنها را لااقل به صورت زبانی بجا آوریم. اما فرهنگ زبانی شکوه و گلایه کردن بیشتر رواج دارد.

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۱۲

تمرین ملاقات خدا

نماز تمرینی برای ملاقات خداست . نماز برای خوبان تجربه ملاقات خدا و برای ما تمنای ملاقات خداست. برای نماز که آماده میشویم باید به فکر روزی باشیم که به ملاقات خدا خواهیم رفت. راستی با چه صحنه باشکوهی مواجه خواهیم شد؟ در قلبمان چه حس با عظمتی پیدا خواهیم کرد؟ آیا خدا باما سخن خواهد گفت؟ چقد به ما اجازه میدهند از ملاقاتش حظ ببریم؟

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۴

هدیه ویژه خداوند به مومنان

ما چون به امام حسین علیه السلام علاقه داریم بر مصیبت های او اشک میریزم، نه اینکه به دلیل مصیبت ها و مظلومیتشان به ایشان علاقه پیدا کرده باشیم. به دلیل همین علاقه است که تاب شنیدن مصائب او را نداریم. معلوم است که وجود این علاقه یک امر عادی نیست. این علاقه هدیه ویژه خداوند به مومنان است. هر کسی این علاقه را در خود نمیبیند؛ در ایمان خود تردید کند!

۱۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۷

از این فیض عظیم بی نصیب نمانید!

هر چه میتوانید برای سیدالشهدا علیه السلام خدمتی انجام دهید دریغ نکنید. هیچ کاری برای امام حسین علیه السلام بی اثر نمیماند. هر که میخواهد کاری انجام دهد که مطمئن باشد ثمره کارش در عالم جاودانه میماند ؛برای امام حسین علیه السلام کار کند، از برگزاری روضه هفتگی تا هر نوع کار تبلیغی دیگر. نگوییم ضرورت ندارد و دیگران به قدر کافی فعال هستند. از این فیض عظیم بی نصیب نمانید.

۱۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۳

گناهان بزرگ

اگر گناهان بزرگ در زندگی دارید؛ به پدر و مادرتان مهربانی کنید تا گناهانتان در پرونده کم رنگ شود.

۲۶ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۳

موتور وجودی انسان

با یاد مرگ تمامی مشکلات؛ غم ها‌؛ غصه ها؛ کینه ها و کدورت ها و حسادت ها و ... حل مشود. یاد مرگ موتور وجودی انسان را میزان می کند.

۲۶ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۳۹

خلاقیت

خلاقیت یکی از لحظه های ناب زندگی و یکی از سالمترین لذت های انسان است. خلاقیت شباهت پیدا کردن انسان به خداست. برای رسیدن به یک خلاقیت عمیق و پایدار باید رها بود، رها از بندهای هوای نفس، نه رها از بندگی خدا. بندگی خدا عین رهایی از همه بندهاست.

۲۵ خرداد ۹۳ ، ۰۶:۳۵

دلم میخواد!

وقتی بنای مخالفت با جوجه ای به نام "دلم میخواهد" نداشته باشیم، این جوجه تبدیل به غول بی شاخ و دم و اژدهای وحشتناک و بیرحمی خواهد شد که ما را به اسیری خواهد کشید؛ نه میمیریم که از دستش راحت شویم. نه اجازه حیات به ما خواهد داد. نه میتوانیم از او به جایی شکایت کنیم. نه جای دفاعی برای  ما باقی میگذارد.

۲۳ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۱

زمان ظهور

روایت است که میفرمایند : وقتی ظهور محقق میشود، مومنین میگویند ما انتظار نداشتیم اینقدر زود بشود. این را چه کسانی میگویند؟ همین من و شما میگوییم.

۲۳ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۲۹

این نکته را یادگاری داشته باشید!

شاد شدن در شادی اهل بیت سخت تر است از غمگین شدن برای اهل بیت در غم آنها. عموم شیعیان در عزای اهل بیت غمگین میشوند ولی کمترند کسانی که در شادی ایشان شاد شوند. روی این موضوع کار کنید. مراقبه و ...

این نکته را هم یادگاری داشته باشید : یک روز خدمت آقای بهجت بودم؛ روز ولادت پیامبر اکرم (ص) و حضرت صادق (ع) بود ، ایشان با یک حالی فرمودند چقدر با عظمت است امروز ... چنان حال ایشان عجیب بود که من احساس کردم اصلا دین ندارم!

۲۱ خرداد ۹۳ ، ۲۰:۴۸

سکوت

تا جایی که امکان دارد کمتر حرف بزنید، آنگاه پس از این سکوت حرف های حکیمانه و خوبی بر زبان جاری خواهید کرد.

۲۱ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۰۳

مقصد نهایی

هدف غایی حیات انسان و این همه فرایند های تلخ و شیرین و فراز و فرود ها در حیات انسان، آمادگی برای ملاقات پروردگار است. ملاقات خدا که خالق همه لذات دنیا و آخرت است. از همه لذت های عالم شیرینتر ؛ هیجان انگیز تر و سرمست کننده تر است. در لحظه اول ملاقات خدا اثر تمام تلخ کامیهای دنیا از دل انسان زائل میشود.

۲۰ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۱۸

علیکم بالدرایة لا بالروایة

دین بیشتر از آن که از مقوله نقل و روایت باشد، از مقوله درک و درایت است. به همین دلیل معصوم علیه السلام فرموده اند : < علیکم بالدرایة لا بالروایة > . بدون تفکر نمیشود دیندار شد و بدون تحلیل نمیشود دیندار باقی ماند. هر چه نور است برای قرآن و روایات معصومین علیهم السلام است ولی تفکر آن چشم بینایی است که این نور را مبیند.

۱۹ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۴۶

جلوه های راحت طلبی

راحت طلبی جلوه های  متنوعی دارد. راحت طلبی لزوما روی مبل نشستن  و یا کم کاری نیست. وقتی انسان برای فاصله گرفتن از یک دردسر کوچک از حق دفاع نمیکند، راحت طلبی در یک سکوت بی جا جلوه میکند. هر کسی باید نوع راحت طلبی خودش را پیدا کند.

۱۸ خرداد ۹۳ ، ۱۴:۲۵

 

دلبری

اگر میخواهی صاحبدل باشی باید صاحب اختیار دل شده باشی؛ نه اینکه اختیارت را به دلت داده باشی! اگر میخواهی دلبری کنی باید دل از دنیا بریده باشی؛ نه اینکه دنیا دلت را برده باشد! اگر میخواهی دلداده باشی باید دل به یکی داده باشی نه آنکه هر گوشه دلت را به هر بی سر و پایی داده باشی!

۰۵ تیر ۹۳ ، ۲۳:۵۰

دنیا محل صبر

دنیا محل صبر است و انسان موجودی عجول، خدا اجازه نمیدهد خیلی از کارها به سرعت انجام پذیرد چون صبر پایه اصلی امتحانات و رشد انسان است. نتیجه رفتار های خوب و بد ما هم معمولا در دراز مدت به انسان میرسد!

۰۴ تیر ۹۳ ، ۲۳:۴۱

آدم شدن تحمل میخواد!

لازمه مهربان بودن، تحمل نا مهربانی هاست. لازمه عدالت طلبی برای جامعه، تحمل بی عدالتی ها علیه خود است. لازمه خدمت به دیگران، تحمل قدردانی نشدن است. آدم حسابی شدن تحمل و ظرفیت میخواهد!

۰۳ تیر ۹۳ ، ۱۰:۰۹

دین داری

اگر در دین داری پخته شدید؛ خام نخواهید شد ولی اگر داغ شدید، احتملا سرد خواهید شد!

۰۲ تیر ۹۳ ، ۰۸:۵۲

عزت

عزت نتیجه حماسه است. عزت انسان با همه زیبایی هایش دشمنان سر سختی دارد. «لذت» و «منفعت» دو دشمن عمده عزت هستند. اگر کسی بخواهد عزت خودش را حفظ کند باید از بسیاری لذت ها و منفعت ها چشم پوشی کند. آن گاه در راه حفظ این عزت حماسه ها پدید خواهد آمد. البته عزت منافع و لذائذ پایدار به انسان ها خواهد داد.

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۱۵

جمله طلایی

تا خوب ها خوبتر نشوند ؛ بدها خوب نمیشوند!

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۰۴

تفکر

تفکر مهم ترین وسیله گشایش قلب و پرواز روح انسان است؛ ولی تفکر برای انسان های سالم و با صفا! نه آدم هایی که تا به فکر فرو میروند یا حسرت گذشته را میخورند یا حرص آینده را و یا به دیگران حسادت میکنند. اینجور آدم ها بهتر است فکر نکنند! شاید ذکر گفتن برایشان بهتر باشد. اگر چه اساسا ذکر نوای عاشفانه اهل فکر است.

۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۴۴

عبد

اگر بخواهی عبد باشی اول باید گناه نکنی! بعد بی گناه که شدی، برای گناهان زیادی توبه خواهی کرد. گناه شکری که هیچگاه نمیتوانی بجا آوری، گناه حق بندگی را ادا نکردن، گناه خود را گناهگار ندیدن، گناه فاصله زیادی که با او داری و گناهانی که فقط آدم های خوب آن هارا درک میکنند و نیمه شب به خاطرش هق هق گریه میکنند.

۲۹ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۳۶

کلید طلایی زندگی مشترک

مردان اطاعت و زنان محبت میخواهند. آقایان دل خانم ها را نشکنند؛ خانم ها غرور مرد را نشکنند.

۲۸ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۰۳

محاسبه نفس

انسان میتواند هر روز دریافت تازه و عمیق تری از خود پیدا کند و نفس خود را بهتر بشناسد به شرط آن که خود را محاسبه کند. اما اکثر آدم ها خود را نمیشناسند چون از خود حساب نمیکشند؛ مثلا از خود نمیپرسند هر کاری را چرا انجام داده اند. محاسبه نفس یکی از مهم ترین راه های معرفت نفس است.

۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۱۱

 

زندگی

زندگی را جدی نگیریم ، ولی جدی بازی کنیم!

۱۷ تیر ۹۳ ، ۰۶:۰۶

مشق اول

این جمله را امشب از رویش صدبار ننویسید!چون زحمتتان میشود؛ ولی اگر زحمتتان نمیشد میگفتم بنویسید: داشتن بعضی از صفت های خوب منهای بعضی دیگر، نه تنها سخت نیست بلکه برای بدترین آدمها ضروری است. مگر آدم میتواند بدون خوبی زندگی کند؟ هنر کردی بعضی صفات خوب را در خودت جمع کردی؟

تو اصلا همه صفت های بد را بخواهی جمع بکنی، میمیری! دق میکنی. بالاخره آدم باید چهار تا صفت خوب داشته باشد که بتواند با یک غدبازی از آن صفت های بد خودش دفاع بکند. وجدانش را ساکت بکند. مکارم اخلاق بودن یک صفت خوب است ، بدون عوارض منفی. مکارم اخلاق بودن یک صفت خوب است در کنار دیگر صفت های خوب لازم. مکارم اخلاق، داشتن یک صفت خوب است در اوج.

۱۵ تیر ۹۳ ، ۱۵:۰۸

این دو را به هم برسانیم!

اثر آیات قرآن بر انسان قابل تعریف نیست. هر کس خود را در معرض آیات قرآن قرار میدهد و آن را تلاوت میکند؛ در معرض یک معجزه قرار میگیرد. هم انسان موجود پیچیده ای است و هم قرآن بسیار ژرف و عمیق است. این دو را به هم برسانیم. این دو برای هم آفریده شده اند

۱۳ تیر ۹۳ ، ۰۲:۱۰

همسر بی عیب!

راه رسیدن به شیرینی پایدار در زندگی مشترک این نیست که دنبال یک همسر بی عیب باشیم. شیرینی زندگی بیش از هر چیز به نحوه رفتار خوب خود آدم بستگی دارد، اگر چه پاسخ خوبی دریافت نکند. دنبال همسر بی عیب گشتن خودش یک عیب بزرگ است!

۱۲ تیر ۹۳ ، ۱۴:۵۹

دل

اگر دل را رها کنی بی دلیل علاقه پیدا میکند و مقدارش را هم نمیتواند کنترل کند. اگر دل را رها کنی بی دلیل تنفر پیدا میکند و مقدارش را هم نمی تواند کنترل کند. باید دل را مهار کرد والا با تمام صفای باطن، دچار هرزگی خواهد شد. دل مهار بشود صفای بیشتری پیدا میکند و لذت بیشتری به آدم خواهد داد.

۱۱ تیر ۹۳ ، ۱۳:۰۳

مدیریت زمان

کودکان عبور زمان را نمیفهمند و زیاد نمیتوانند گذشته و آینده را درک کنند. بعضیها ها زیاد از این کودکی خود فاصله نمیگیرند و در درک زمان کودکی باقی میمانند. نمی توانند درک کنند زمان با چه سرعتی میگذرد و روزی خواهند مرد!

۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۳:۵۱

آدم عاقل!

آدم عاقل کسی است که هر رفتاری را آغاز یک دومینو بداند و بازتاب نهایی هر رفتاری را بفهمد و یا پایان هر حرکتی را بتواند حدس بزند. به همین دلیل به آدم بی دین نمیشود گفت عاقل. بیشترین دور اندیشی ها در احکام دین وجود دارد. سیاستمداران اگر عاقل باشند دیندار ترین افراد خواهند بود!

۰۹ تیر ۹۳ ، ۰۲:۳۳

از تنهایی گله نکنیم!

انسان موجودی تنهاست. کسی نمیتواند از تنهایی و غربت ذاتیش رهایی پیدا کند. خانواده و رفقا تا حدی میتوانند این تنهایی و غربت را بر طرف کنند ولی غربت انسان هیچ گاه به طور کامل زائل نمیشود. خدا انسان را طوری آفریده که تنهاییش فقط با خدا بر طرف شود. از غربت و تنهایی گله نکنیم و آن را تقصیر این و آن نیندازیم!

۰۸ تیر ۹۳ ، ۰۹:۰۶

معنای ضیافت

باید از تعبیر ضیافت متوجه برخی وجوه صعوبت و سختی ماه رمضان شده باشیم. چون انسان در ضیافت؛ هرچند پر موهبت هم باشد نمیتواند به راحتی خانه خودش باشد و به دلیل مودب بودن؛ نسیت به وقتی که در خانه خودش هست موذب تر است. آدم در مهمانی هر چقدر هم بهش خوش بگذرد نمیتواند هر رفتاری که دلش میخواهد انجام دهد و بسته به درجه اهمیت و ابهت مهمانی؛ بیش از آن که به فکر راحتی خود باشد در اندیشه بهره برداری است.

۰۸ تیر ۹۳ ، ۰۱:۱۰

آبرو

آبرو بزرگترین سرمایه هر انسان است. باید این سرمایه را نزد خدا سپرده گذاری کرد. مهم ترین راه افزایش این سرمایه خرج کردن آن در راه خداست و یکی از راه های خرج این سرمایه در راه خدا؛ صرف آن برای رفع گرفتاری های مردم است. همان طور که صرف این آبرور در راه حب مقام موجب بی آبرویی انسان میشود!

۰۶ تیر ۹۳ ، ۲۳:۲۳

 

 

نعمت

هیچ گرفتاری و بلایی نیست، جز این که نعمتی آن را در بر گرفته است.

۰۲ مرداد ۹۳ ، ۰۴:۲۴

موفقیت!

این یک موفقیت است که انسان محب یا محبوب باشد!

۰۲ مرداد ۹۳ ، ۰۴:۲۲

عقلانیت

مطالعه قدرت تفکر را افزایش میدهد و علم عقلانیت را تقویت میکند. طبیعی است انتظار داشته باشیم هر که داناتر است، فهیم تر و عاقل تر باشد. حالا اگر کسی اهل دانش بود اما از عقلانیت خوبی برخوردار نبود و قدرت تفکر و تحلیل مناسبی نداشت؛ حتما مشکل روحی دارد که نتوانسته است از دانش تاثیر مثبت بگیرد!

۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۴:۰۹

احترام به زمان

مهمترین علامت بلوغ اکتسابی انسان، درک زمان است. اینکه آدم بتواند عبور زمان و سرعت آن را بفهمد،قیمت آن را درک کند و بداند این زمان به پایان خواهد رسید. برای رسیدن به این بلوغ باید به زمان احترام گذاشت و منظم زندگی کرد و برای هر کاری زمانی قرار داد.

۲۹ تیر ۹۳ ، ۰۰:۲۵

روز قیامت

این که روز قیامت کسی نمیتواند برای کسی کاری انجام دهد اصلش در این دنیا است؛ در چه زمینه ای؟ در این زمینه که هر کسی باید خود پا روی هوای نفس خود بگذارد. کسی نمیتواند به جای کسی کاری انجام دهد. اگر کسی را وادار به کار خوبی کنی دیگر این کار؛ کار او نیست.

۲۶ تیر ۹۳ ، ۲۲:۳۵

خواستگاری!

دنیا محل آشنایی و خواستگاری است و آخرت محل وصال است و زندگی. ما در این دنیا بناست ببینیم و بپسندیم و در آخرت میتوانیم آنچه را در دنیا پسندیده ایم به طور کامل به دست بیاوریم. حالا ببینیم در حال علاقمند شدن به چه چیزهایی هستیم. امیدوارم محبوب های ما در عالم آخرت در دوزخ نباشند!

۲۴ تیر ۹۳ ، ۲۳:۲۸

یکی از فلسفه های نماز

نماز دائما انسان را با اصلی ترین هدف حیات و زندگی روبرو میکند. هدف از زندگی که رسیدن به ملاقات پروردگار است اگر فراموش شود و یا همیشه بران آن وقت کافی نگذاری؛ قساوت قلب و شقاوت عقل پیدا میکنی!

۲۴ تیر ۹۳ ، ۰۴:۱۱

درد اصلی

مشکل این است که ما آدمها درد اصلی خود را درک نمی کنیم. هر کسی بتواند درد اصلی خود را درک کند، رنجهایش کاهش خواهد یافت. درد اصلی همه انسان ها چه خوب و چه بد، دوری از خداست. خوب ها یک جور! بد ها یک جور!

۲۳ تیر ۹۳ ، ۰۷:۲۱

هدف

هدف زندگی باید آنقدر ارزشمند باشد که بشود خود را فدای آن کرد و الا زندگی با اهدافی کم ارزش، ارزش ندارد. هدف زندگی میتواند مهم تر از زندگی باشد و الا زندگی قابل تحمل نخواهد بود.

۲۰ تیر ۹۳ ، ۲۲:۴۳

مشق دوم

آقا این را امشب صدبار بنویسید از رویش. هر موقع دیدی طاعت برایت سخت است، از ذکر خدا کم گذاشتی! ذکر را زیادش کن. بیشتر به یاد خدا بیفت. من چه میدانم به چه بهانه ای. ولی سعی کنید بی بهانه؛ هی با بهانه های طبیعی زیاد به یاد خدا بیفتیم. برنامه ذکر برای خودتان بگذارید ببینید چه اثر نورانی دارد!

۱۹ تیر ۹۳ ، ۰۳:۳۷

 

 

هم چون جوانه ها

دنیا بستر شکفتن و رویش فطرت است؛ همان طور که زمین محل رویش جوانه هاست. مانند جوانه ها آب و نانت را از زمین بگیر ولی با هر زحمتی خود را از میان گل و لای عبور بده و به سوی آسمان برو تا خورشید گرمت کند و در فضای باز نفس بکشی تا بزرگ شوی. هر چقدر به پایت کود ریختند به زمین برنگرد که پلاسیده میشوی و میمیری!

۱۷ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۹

رکن دوم ولایتمداری

ولایتمداری در تبعیت از ولی زمان خلاصه نمیشود؛ رکن دوم ولایتمداری ارتباط خوب ولایتمداران با یکدیگر است. فروتنی به مومنین، دلیل صداقت در ولایتمداری و ویژگی مهم قوم مقدمه ساز ظهور است. چرا بعضی حزب اللهی ها زیاد رفیق ندارند و هم افزایی نمیکنند؟ تعامل سازند مومنین با یکدیگر استمرار ولایتمداری است.

۱۷ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۳۵

زندگی شاد

شاد زندگی کردن لازمه شاد بندگی کردن است. کسی که از زندگی خود راضی نیست از بندگی کردن هم خوشحال نخواهد بود. باید به مشکلات به گونه ای نگاه کنیم که شاکی نباشیم و شاکر باشیم تا بتوانیم شیرین بندگی کنیم.

۱۴ مرداد ۹۳ ، ۲۱:۵۳

رمز موفقیت

وقتی دلت برای یک کار خوب تنگ میشود حتما به سراغ آن کار خوب برو و انجام بده. اما وقتی دلت برای یک کار بد تنگ شد آن را به تاخیر بینداز و سعی کن از زیر حرف دلت فرار کنی. این مهمترین رمز موفقیت در تعالی روح و مبارزه با هوای نفس است. هوس های خوب دل ما الهامات الهی هستند!

۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۴

حذف رنج

ما نمیتوانیم کاری کنیم که دیگر در دنیا رنج نبریم؛ اما میتوانیم رنج خود را کمتر کنیم. برای این که رنج خود را کاهش دهیم اولا نباید معصیت کنیم. ثانیا باید اهل صبر باشیم. آغاز صبر و ظرفیت این است که بدانیم دنیا محل رنج است و نمیشود رنج را از زندگی دنیا حذف کرد.

۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۰

خوشبختی

زندگی جستجوی خوشبختی و تلاش برای به دست آوردن آن نیست، زندگی مبارزه برای حفظ خوشبختی است. ما وقتی آفریده شدیم، خوشبختی را به دست آوردیم. باید تلاش کنیم آن را از دست ندهیم. این نگاه قدرت انسان را مضاعف میکند و امید بیشتری به انسان میدهد.

۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۱۱                        

ورزش روح

رنج موجب تقویت عضلات روحی انسان میشود و سعی توام با سختی، ورزش روح است. داشتن نشاط روحی مانند داشتن نشاط جسمی یک ضرورت است. فرق جسم و روح در این است که روح مانند جسم پیری ندارد و هر لحظه میتواند جوانتر و شادابتر بشود، اگر ورزش روح را فراموش نکنیم!

۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۰۴

لحظه های ناب

لحظه های بی قراری و دل گرفتگی لحظه های ناب زندگی انسان است. شاید خدا میخواهد در این لحظه ها که ارتباط تو با دیگران به هر دلیلی قطع میشود خود را به تو نشان دهد و ارتباط عمیقی بین تو و خودش ایجاد کند. این لحظه ها را از دست ندهیم! از آن فرار نکنیم! دل گرفتگی یعنی دل ما از همه خسته شده و خدا را میخواهد ...

۰۷ مرداد ۹۳ ، ۲۰:۰۸

آرامش

 آرامش پایه ی همه ی خوشی ها و لذت هاست.اگر به خاطر یک لذت،آرامش خود را از دست بدهیم در واقع آن لذت را هم از دست داده ایم.هیچ خوشی و لذتی نباید آرامش ما را بهم بریزدلذت گناه در ذات خودتوام با استرس و نگرانی است و موجب سلب آرامش است.

۰۶ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۰

دنیا طلبی

محبت داشتن به دنیا طبیعی است اما توانایی دل کندن از آن هم طبیعی است؛ به دلیل آن که انسان با دنیا طلبی شروع میکند اما نمیتواند در دنیا دوستی باقی بماند. باید دید نیا برای هر کسی کی و چگونه به پایان میرسد و انسان از آن دلزده میشود. بعضیها با تحمل رنج و سختی، از دنیا دلزده میشوند، بعضی ها با تفکر در آخرت و ...

۰۴ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۸

 

بهترین سرگرمی انسان

در اطراف ما هیچ پدیده ای وجود ندارد که پیامی برای ما نداشته باشد. تمام صحنه هایی که ما در آن زندگی میکنیم طراحی شده دست کارگردان عالم هستی است؛ نه بی حکمت چیده شده اند و نه بی دلیل برچیده میشوند. بهترین سرگرمی انسان کشف معمای حکمت صحنه ها و درک پیام پدیده هاست.

۲۶ مرداد ۹۳ ، ۰۲:۰۰

رو به کربلا

رفیق! قبل از هر نماز رو به کربلا بایست و بگو : صلی الله علیک یا اباعبدالله ؛ تا حال بهتری در نماز پیدا کنی و اتفاقاتی برایت رقم بخورد.

۲۵ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۱۸

نگاه از بالا

گاهی از اوقات انسان آنقدر سرگرم رسیدن به علاقه هایش میشود که نمیتواند از بالا به خود نگاه کند و وضع خود را ببیند. اگر از بالا به وضع خود نگاه کند، میبیند سالهاست که در حالا دور زدن است و از نقطه ای که آغاز کرده، ذره ای دور نشده است!

۲۴ مرداد ۹۳ ، ۲۰:۴۵

صحیفه امام (قسمت دوم)

ما کیفش را کردیم تنها خوری نکردیم، به تو می‌گوییم تو هم کیفش را بکن، ما که باور کنید نصف بیشتر صحبت‌های حضرت امام را شنیده بودیم، یک دور وقتی که من افتادم به مطالعه صحیفه نور یک زمانی، نشد بگذارمش کنار. برو ببین چه خبر است! بگذار روحت رنگ روح امام را که روح خدا بود پیدا کند. اصلاً یک اثر دیگری دارد ..

۲۳ مرداد ۹۳ ، ۰۲:۵۵

صحیفه امام (قسمت اول)

هر موقع دیدید دارید افسرده حال می‌شوید، بروید یک دور صحیفه نور حضرت امام را بخوانید. من چقدر به جوان‌ها توصیه کردم؛ آقا یک دور صحیفه نور حضرت امام را مطالعه کنید. امام کلامش یک اثر دیگری دارد، یک نور دیگری دارد، از شانصدتا کتاب علمی خواندن، اثرش بیشتر است. ببین چی دارم بهت می‌گویم، یک وقت نگویی کسی نگفته بود! روز قیامت یقه نگیری! ما آنجا یقه نداریم!

۲۳ مرداد ۹۳ ، ۰۲:۴۶

طرف حساب اصلی

اگر کسی به شما قولی داد، وفایش را از خدا بخواه. اگر کسی به تو خیانت کرد، جبرانش را از خدا بخواه. اگر کسی به شما خدمت کرد، تشکرش را از خدا بکن. البته از خود افراد هم وفا و جبران بخواه و از خود افراد هم تشکر بکن ولی همیشه طرف اصلی خودت را خدا بدان که تو را دوست دارد.

۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۳

کنترل رفتار

کنترل رفتار مهمترین ابزار برای کنترل افکار و احساسات است. باید تا آنجا که زورمان میرسد رفتار حساب شده و برنامه ریزی شده داشته باشیم. نظم و رعایت آداب در هر زمینه ای کمک بسیار خوبی برای افزایش قدرت کنترل اندیشه و احساسات است. اگر این نظم و رعایت آداب در اطاعت از خدا باشد؛ عالی است.

۲۲ مرداد ۹۳ ، ۰۳:۴۴

تربیت فرزند

والدینی که از بد رفتاری فرزندانشان ناراحتند باید رفتار خودشان را اصلاح کنند. شاید آن چنان که باید نتوانسته اند الگوی مبارزه با هوای نفس برای فرزند خود باشند! همین یک عامل کافی است تا تمام تدابیر تربیتی بی تاثیر شود و فرزند را به بی دینی و بی اخلاقی سوق دهد. مهم ترین عامل تربیت ارائه الگوی مبارزه با هوای نفس است.

۲۱ مرداد ۹۳ ، ۰۴:۰۵

شیرین ترین عبادت

شکر شیرین ترین عبادت است. کسی که شیرین ترین عبادت را انجام نمیدهد، چگونه میتواند عباداتی که توام با تلخی است را انجام دهد؟ مثلا به کسی بگویند اگر این شیرینی را میل کنی به بهشت میروی؛ ولی او این کار را نکند؛ چگونه میتوان از او توقع داشت تیر و ترکش بخورد تا به بهشت برود؟

۱۹ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۵۳

بی تفاوت ها

کسی که نسبت به حق بی تفاوت است، هنگام مظلومیت جبهه حق، وجودش برای جبهه باطل مفید خواهد بود و بی تفاوتیش علیه جبهه حق تمام میشود. جبهه باطل همیشه در اقلیت و ضعف است و این بی تفاوت ها هستند که به آن ها قدرت می بخشند

۱۸ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۳۴

 

رابطه

انسان بدون ارتباط با دیگران نمیتواند زندگی درستی داشته باشد و خیلی وقتها به خاطر همین ارتباط با دیگران زندگی اش خراب میشود. بیشترین امتحانات الهی در متن همین رابطه ها شکل میگرید و عامل سقوط یا سعود انسان میشود. اگر بنا بود کلا با کسی رابطه نداشته باشیم راحت تر بود ولی راحتی در دنیا وجود ندارد!

۰۴ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۲۸

مقاومت در برابر حق

آدمها اول در برابر دستورات حق مقاومت میکنند؛ اما وقتی از خود رأیی صدمه بخورند و مضطر بشوند؛ هر دستوری بیاید میپذیرند و اجرا میکنند. حوصله چون و چرا هم ندارند. بعضیعا این حالت را روی سنگ غسالخانه پیدا میکنند و بعضیها خیلی زودتر!

۰۳ شهریور ۹۳ ، ۰۹:۱۳

تغیر

انسان میتواند خود را تغیر دهد و برای پیدا کردن این قدرت تغیر آفریده شده است. اصلا به خاطر ارزش این تغیر است که ناقص آفریده شده است. اما جالب است که معمولا ما به جای خودمان فقط میخواهیم دیگران را تغیر بدهیم و به جای برطرف کردن نقائص خودمان؛ فقط نقائص محیطمان را برطرف میکنیم.

۰۳ شهریور ۹۳ ، ۰۹:۰۹

فردا را در نظر بگیر!

فردایی که علاقه هایت یا سرد میشوند و یا تغیر خواهند کرد و احساساتت منطقی تر و معقول تر خواهد شد و عجله هایت به آرامش و صبر تبدیل میشوند را در نظر بگیر و از همین الان به تعدیل خودت بپرداز و آرامتر درباره هر چیزی قضاوت کن و صبورانه تر و عاقلانه تر رفتار کن.

۰۱ شهریور ۹۳ ، ۰۸:۰۴

اهل قلم

قلم، شبیه قاشق نیست! بدون قاشق هم میشود غذا خورد، اما بدون قلم نمیتوان از حیات کامل برخوردار بود. یا باید بخوانی و یا باید بنویسی و الا اهل قلم نخواهی بود و اهلیت حیات نخواهی داشت. خدا قلم را آفرید و خود بهترین استفاده را از آن کرد و سرمشقی برای بهره بردن از قلم قرار دارد.

۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۳۴

موسیقی (قسمت چهارم)

آقا! شما از کجا میگویید این موسیقی تخریب میکند روح آدم را؟ آقا! خب این همه گوش کردند، طوریشان نشده؛ استاد : تو از کجا میدانی طوریشان نشده؟ همه ممکن است روحشان نقص داشته باشد. من آدم کامل برایت مثال بزنم؟ علامه طباطبایی رفت برای عمل جراحی چشمش، دکترها گفتند علامه بزرگوار! میخواهیم شما را بیهوش کنیم تا این عمل را انجام دهیم. علامه فرمودند برای چی میخواهید بیهوش کنید؟ خب آقا! میخواهیم چشمتان را عمل کنیم، سوزن بزنیم، بخیه بزنیم و .. پلک بزنی کار ما خراب میشود. علامه فرمود : خب پلک نمیزنم! دکتر: آقا! خب دردتان می آید، علامه : درد به شما چه؟ اگر به این دلیل میخواهید بیهوش کنید دلیلتان بیجاست. دکتر گفت: آخر 15 دقیقه عمل ما طول میکشد! علامه فرمود: خب من 17 دقیقه برای شما پلک نمیزنم! حضرت علامه 17 دقیقه چشمشان را باز نگه داشتند و عمل جراحی انجام شد. این ها قدرت های روحی انسان است. اکثر آدم ها از قدرت هایشان استفاده نمیکنند، برای چی؟ برای اینکه قواعد عالم روح را رعایت نکردند؛ مریض هستند و حالشان خوب نیست!

۳۰ مرداد ۹۳ ، ۰۲:۳۸

موسیقی (قسمت سوم)

شما یک روزی با نوه هایت صحبت میکنی میگویی یک روزی موسیقی را همه مثل نقل و نبات گوش میکردند. نوه ات میگوید : واه بابا چه چیزی هایی میگویی ها! یعنی چی؟ مگر میشه؟ مگر مردم این قدر ... بودن! پسرم نگو دیگر، با این حرف ها خجالتمان نده! آن زمان کسی این حرف ها را کسی نمیفهمید. دوباره نوه ات میگوید : مردم نمیفهمیدن خب، قال رسول الله را هم نشنیده بودند؟ تو هم خواهی گفت : بچه گیر دادی ها! برو بازیتو بکن!

۲۹ مرداد ۹۳ ، ۰۲:۰۵

موسیقی (قسمت دوم)

من به شما بگویم یک روزی موسیقی ممنوع خواهد شد، دانشمندان روزی موسیقی را ممنوع خواهند کرد. وزارت بهداشت کشورهای همه عالم اکثر موارد موسیقی را ممنوع خواهند کرد؛ چرا؟ خواهند گفت چون افسردگی می آورد. عین مواد مخدر که ممنوع است، پلیس دنبال موسیقی میگردد و دستگیر میکند و میگوید چه خبر است؟ داری همه را نابود میکنی! عین مواد مخدر که دنبالش میگردند، میگویی نه! حالا بایست و نگاه کن. مگر بیخودی چیزی حرام میشود؟ مگر تا به حال یک چیزی بیخودی حرام شده که این دومیش باشد؟ حضرت امام ایمان داشت و برگشت گفت : موسیقی مخدر روح است. مخدر روح با مخدر جسم چه فرقی میکند؟ بدتر است.

۲۸ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۷

موسیقی (قسمت اول)

نیاز شخصیه شهوانی را بهش بپردازی ضعیف میشوی! خیلی ساده است. حضرت امام، مرحوم شاه آبادی؛ استاد عرفان حضرت امام و آقای بهجت رضوان الله، این بزرگواران در مورد موسیقی که صحبت میکردند یک حرف مشترک داشتند و آن اینکه موسیقی آدم را ضعیف و بی اراده میکند.

لذت میبری؟ خب؛ مرگش برای همین است که لذت میبری! خوشت می آید؟ خب تمام شد؛ فاتحه ات خوانده است! این ضعف کجا خودش را نشان میدهد؟ خیلی جاها

۲۷ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۴

دعای همیشگی استاد

خدایا روزی همه عالم آشنا و عاشق اهل بیت خواهند شد؛ ما را واسطه این آشنایی و عاشقی قرار بده.

خدایا هر چه سریعتر دست مجروح رهبر انقلاب ما به دستان با برکت مهدی فاطمه متصل بفرما .

۲۷ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۳۴

 

جهادگر

جهاد تلاش و تکاپوی فرهادوار انسان مشتاق است در مبارزه با موانعی که سر راه محبوب قرار دارند. جهادگر یک انقلابی است که در محدوده قرارداد های حداقلی نمیگنجد و از حداکثری بودن لذت میبرد.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۲۵

حماسه ظهور

شاید مقدر شده است حضرت زینب سلام الله علیها که پیام آور حماسه عاشورا بود ؛پیام آور حماسه ظهور و فراهم آورنده مقدمات فرج هم باشد. امروز زینبه دمشق آمادگاه سربازان حضرت مهدی علیه السلام شده و تمام منتظران سلحشور و محبان پرشور امام حسین علیه السلام در جهان دلشان آنجاست. زینب سلام الله همچنان علمدار حسین است و امروز هم حرم خود را سپر بلای برادر کرده است .

۱۵ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۰۹

تواضع و مهربانی

اینکه ما مهربانی را تحسین میکنیم خوب است، به شرطی که بیش از آن که دوست داشته باشیم مهربانی ببینیم، با دیگران مهربان باشیم. اینکه ما تواضع را تحسین میکنیم خوب است، به شرطی که بیش از آن که دوست داشته باشیم تواضع ببینیم، به دیگران تواضع کنیم و الا ما درکی از مهربانی و تواضع نداریم!

۱۴ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۰۷

دلیل

کسی که برای مهربان بودن به دنبال دلیل میگردد معمولا برای نامهربانی کردن دلیل نمیخواهد. کسی که یرای تلاش کردن دلیل میخواهد معمولا برای تنبلی کردن کردن به دنبال دلیل نمیگردد. ببین برای چه کارهایی بیشتر دلیل میخواهی، احتمالا نقطه ضعف های بیشتری در آن زمینه داری.

۱۳ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۰

ادب

نظم و ادب دو مورد از مهمترین وجوه تقوا و شاید مهمترین راه مبارزه با هوای نفس هستند. ادب نوعی نظم در رفتار و گفتار به حساب می آید. گاهی ممکن است رفتار خوبی داشته باشی ولی مودب نباشی؛ ولی اگر دائما چیزهایی را رعایت کردی با ادب خواهی بود. ادب یعنی هر زمان هر کار که دلت خواست انجام ندهی!

۱۱ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۳۰

تمرین مناجات

گشوده شدن زبان مناجات با خدا نیاز به تمرین دارد. تنها حال خوش و محبت به پروردگار نیست که زبان انسان را باز میکند. بعضیها از بس با خدا در خلوت خود حرف نزده اند، زبان گفتگو با خدا ندارند و نطقشان به مناجات بسته شده است. مطالعه ادعیه زبان مناجات را باز میکند

۱۰ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۳۳

مظلومیت پنهان

اگر برای رفع مظلومیت های پنهان امیر المومنین علیه السلام اقدام میشد ، کار به مظلومیت آشکار حسین علیه السلام نمیکشید. مظلومیت پنهان، همان خوب عمل نکردن مردم در پای رکاب حضرت بود. اکثر کسانی که به مظلومیت های پنهان علی علیه السلام بی اعتنایی کردند، در ظلم آشکار به ابا عبدالله علیه السلام مشارکت کردند. این انتقام خداوند متعال از مردمی بود که در وقتش علی علیه السلام را به خوبی یاری نکردند.

۰۹ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۰۸

بی قراری

بیقراری انسان برای خدا یک امر ذاتی است، اما پنهان است و با گناه پنهان تر میشود. اولین گناه، محبت وافر به راحت و لذت است و با تلاش زیادی داشتن، برای رسیدن به راحتی و لذت، سنگین تر هم میشود. اگر کمی از راحت طلبی و لذت طلبی بگذریم، بی قراری روحمان برای خدا را احساس خواهیم کرد.

۰۸ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۱۹

جبران گذشته

در آینده هیچگاه فرصت کافی برای جبران گذشته نیست. فردا اگر فرصتی باشد برای تکمیل و اصلاح امور همان روز هم کم است. پس هیچوقت برای جبران عقب ماندگیها روی فردا حساب نکن. در عوض برای فردا به صورتی برنامه ریزی کن که گویی از امروز کمتر وقت داری. پس بخشی از کار فردا را امروز انجام بده.

۰۷ شهریور ۹۳ ، ۱۸:۱۴

انسان متعادل

دو چیز باید مارا بترساند؛ یکی غضب خدا و دیگری لبخند رضایت شیطان و دو چیز باید ما را امیدوار کند؛ یکی قدرت خدا در محبتش به ما و دیگری ضعف شیطان در دشمنی با ما. اگر این دو نوع ترس و امید در انسان باشد، آدم بسیار قوی و متعادل خواهد شد و بصیرت و معنویت فراوانی هم خواهد یافت.

۰۵ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۹ Description: موافقین

 

سرآغاز زندگی

سحر هنگام بیداری است و سرآغاز زندگی. اگر بیداری خود را از سحر آغاز نکنیم در طول روز با تمام وجود زنده نخواهیم بود و در بیداری هم شبیه خواب، تمام مشاعرمان کار نمیکند. سحر هنگام اندیشیدن است و اگر اولیا خدا در سحر گریه میکنند، این اشک نتیجه اندیشه هایشان است.

۲۶ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۵۰

صبر

صبر یعنی در سختی ها مقاومت کنی و سخت ترین قسمت آن این است که بدی های دیگران را تحمل کنی. علامت وجود صبر این است که در متن سختی ها فعال باشی و وظایف روزمره خود را با نشاط انجام دهی.

۲۶ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۴۵

نشاط دائم

نشاط دائم برای کسی است که هر لحظه و در هر صحنه میداند از کدامیک از اسما پروردگار متعال استفاده کند. ذکر دائم نشاط می آورد و غفلت، اندوه آور است. برای هر رنج ما و برای هر نیاز ما، اسمی از اسما خدا مداوا کننده و آرامش بخش است. دعای جوشن کبیر مخزن اسما الهی است.

۲۵ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۰۰

آنها که داستان امروز ما را باور نمی‌کنند

روزی خواهد آمد که انسان ها به دلیل عقل و علم تسلیم دین بشوند. در آن روز اگر کسی بی دینی کند آدم احمقی جلوه میکند. مردم آن روزگار داستان امروز ما را باور نخواهند کرد که بعضی ها با بی دینی برای خود شانی قائل بودند. آن روز اگرچه همه به دلیل عقلانیت تسلیم دین خواهد شد؛ اما همه نمیتوانند عاشقانه دین داری کنند. فرق است بین مسلم و مومن.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۳

عفاف

عفاف یعنی حیا داشتن و هوس نداشتن برای خوردن غذای دیگران. عفاف پذیرفتن محدویت های دنیاست با لبخند رضایت.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۱۸

ارزشمندترین موضوع برای سرمایه‌گذاری فرهنگی

سرمایه گذاری فرهنگی باید روی موضوعاتی باشد که بیشترین سود را داشته باشد. هرکس میخواهد به اخلاق و معنویت جامعه بیشتر کمک کند، باید بر روی مفاهیمی کار کند که ماندگارترین، عمیق ترین و فراگیر ترین آثار را داشته باشد و الا سرمایه خود را هدر داده است. اباعبدالله الحسین علیه السلام ارزشمندترین موضوع برای هر نوع سرمایه گذاری فرهنگی و معنوی است.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۰۱

انتظار

انتظار عدم رضایت به وضع موجود است و اعقاد به وضع مطلوب. انتظار حیات روح است.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۵۶

مهمترین عامل موفقیت حکومت مهدوی

اگر چه محرومان و مظلومان همیشه به دنبال رفع ظلم و فقر بوده اند، اما مهمترین عامل موفقیت حکومت مهدوی، نه شعار عدالت طلبی است و نه وعده عمران و آبادانی؛ بلکه ولایت پذیری مردمی است که راه نجات را تنها در استقرار ولی خدا بر زمین میدانند. عدالت و دیگر برکات حکومت مهدوی همه در سایه استقرار ولایت است.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۵۵

محبت اهل بیت

محبت اهل بیت آورنده ی همه خوبی ها و برنده ی همه بدی ها است. محبت به خوبان (اهل بیت) راحت تر از محبت به خوبی ها در وجد انسان عمق پیدا میکند.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۴۹

سخت تر از اعتقاد به خدا

ظاهرا اعتقاد و اعتراف به نبوت یک پیامبر سخت تر از اعتقاد به خدا و توحید است. بنابر فرموده قرآن، کفار و مشرکین نوعا با خود پیامبران مخالفت داشتند نه محتوای پیام آنها. علت مخالفت با پیامبران همان خمیرمایه ولایت ستیزی هاست که در تمام طول تاریخ بوده است. در زمان ما هم این ولایت ستیزی ها از بین نرفته است.

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۴۱ Description: موافقین

 

 

مهمترین دغدغه شهدا

انسان فطرتا علاقه دارد کارهایش نتیجه داشته باشد؛ خصوصا اگر از جان برای کاری مایه گذاشته باشد. شهدا که مهم ترین دغدغه هایشان را در وصیت نامه هایشان مینوشتند، و بیش از هر کسی نگران حفظ آرمان و اثر جانفشانی هایشان بودند، چرا به طور میانگین در هر وصیت نامه 4 مرتبه بر تبعیت از رهبری و ولایت فقیه تاکید کرده اند؟

۰۵ مهر ۹۳ ، ۰۲:۲۰

اثر وضعی محبوب

دوست داشتن آدم های بزرگ، انسان را بزرگ میکند و دوست داشتن آدم های نورانی به انسان نورانیت می دهد. اثر وضعی محبوب، آنقدر زیاد است که انسان باید مراقب باشد مبادا به افراد بی ارزش علاقه پیدا کند.

۰۵ مهر ۹۳ ، ۰۲:۱۵

مکائد شیطان

شیطان به صورت مداوم، یا انسان را مأیوس میکند یا مغرور. فکر و ذکر دائمی شیطان قرار دادن انسان در یکی از این دو حالت است. وقتی مأیوس میکند، نمیگذارد انسان حرکت بکند؛ وقتی مغرور میکند، انسان را به شتابزدگی و بی دقتی دچار میکند. در هر دو صورت آمار اشتباهات انسان افزایش پیدا میکند.

۰۲ مهر ۹۳ ، ۲۲:۲۹

نگرانی

نگرانی وجود انسان را افسرده و نابود میکند و برای روح و جسم ضررهای فراوانی دارد؛ ولی نگرانی های صحیح معنوی موجب آرامش و سلامت روح و جسم انسان هم هست. یکی از نگرانی های ارزشمند معنوی، نگرانی از عاقبت به خیری است. این نگرانی موجب حفاظت از جانب خداوند متعال میشود.

۰۲ مهر ۹۳ ، ۲۲:۲۳

دل بریدن

علاقه مند شدن، حرکت در یک مسیر سرازیر است و دل بریدن مانند آن است که بخواهی همان مسیر را سر بالا برگردی. به همین دلیل سخت تر است و راه حل خدا این است که از اول مواظب دلت باشی.

۰۱ مهر ۹۳ ، ۱۸:۰۵

جهاد اکبر

جهاد اکبر مبارزه و لشگر کشی خوبی های تو در مقابل بدی های تواند. فرماندهی خوبی هایت با توست و فرماندهی بدی هایت با شیطان. حماسه سرای جهاد اصغر خلق خدایند و حماسه سرای جهاد اکبر خود خداست.

۰۱ مهر ۹۳ ، ۰۰:۳۳

راه آموزش اخلاص به فرزندان

اگر میخواهیم ریاکاری را به فرزندانمان آموزش ندهیم، باید فرزندان خود را به خاطر آبرو یافتن نزد دیگران تربیت نکنیم. اگر فرزندان خود را به خاطر آبرو یافتن پیش خدا تربیت کنیم، اخلاص را آموزش داده ایم.

۳۰ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۱۱

فرق دنیا گرایی و آخرت گرایی

فرق دنیا گرایی و آخرت گرایی در این است که دنیا را اول میبینی بعدا علاقه پیدا میکنی، ولی آخرت را باید اول علاقه پیدا کنی و بعدا ببینی. حالا چگونه باید ندیده به آخرت علاقه پیدا کنیم؟ راه اصلی آن تفکر است؛ راه دیگرش، از دل بیرون کردن علاقه به دنیا فانی و بی ارزش است و راه دیگرش، عمل کردن برای آخرت است.

۲۹ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۵۸

نتیجۀ خودسازی

بیشترین نتیجه خودسازی باید در سعه صدر دیده شود.

۲۷ شهریور ۹۳ ، ۲۳:۲۳

موجود تنها

انسان موجودی تنهاست. کسی نمیتواند از تنهایی و غربت ذاتیش رهایی پیدا کند. خانواده و رفقا تا حدی میتوانند این غربت را برطرف کنند ولی هیچگاه به طور کامل غربت انسان زائل نمیشود. خدا انسان را طوری آفریده که تنهاییش فقط با خدا برطرف بشود. از تنهایی و غربت گله نکنیم و آن را تقصیر این و آن نیندازیم.

۲۷ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۳۲

مهمترین وظیفه

مهمترین و مهمترین و مهمترین کار ما در طول شبانه روز نماز است، نماز است، نماز.

۱۶ مهر ۹۳ ، ۰۴:۰۸

حرف های خدا

خداوند بزرگ و مهربان با زبان مقدرات و حوادث تلخ و شیرینی که برای ما رقم میزند، با ما سخن میگوید. خدا کند زبان خدا را بفهمیم. البته نباید دچار توهم و خیالپردازی شویم. ولی اگر کمی از شر علاقه ها خلاص بشویم. معنای حرفهای خدا و منظور حادثه ها را خواهیم فهمید.

۱۵ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۵

آرامش واقعی

راحتی و احساس اطمینان انسان به این نیست که مالک و قدرتمند باشد و خود با اعتماد به نفس کامل و امکانات کافی به تدبیر امور خود بپردازد. انسان اگر عبد بودن خود را دریابد و به مالک مقتدری مانند خدا تکیه کند، آرام میشود. آرامش حقیقی انسان از شدت توکل او است.

۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۰:۲۳

نیاز و علاقه

نیاز های ما و علاقه های ما یکدیگر را فریب میدهند. نباید تصور کنیم به هر چیزی علاقه داریم حتما نیاز هم داریم و یا به هر چیزی نیاز داریم، حتما علاقه هم پیدا کنیم. هر که به نیازمندیهای کم ارزش خود علاقه نداشته باشد، آزاد و آرام است.

۱۳ مهر ۹۳ ، ۱۰:۴۸

طبیعت درون

دین برای حفظ طبیعت انسان و رشد طبیعی آن است. طبیعت درون ما مانند طبیعت بیرون ما زیبا و محترم است. ما میتوانیم در طبیعت تصرف کنیم، اما از این قدرت برای تخریب آن استفاده میکنیم.

۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۰:۰۴

ریشه تواضع

ریشه تواضع در این است که باور کنی آدم ها همه صاحب دارند و صاحبشان مقتدرانه بالای سرشان ایستاده است و هر که آنها را تحقیر کند به او غضب خواهد کرد.

۱۱ مهر ۹۳ ، ۰۱:۳۳

خانواده

برای تحکیم خانواده و بهره بردن از فرصت های آن ابتدا باید خانواده را یک امر باشکوه و مقدس تلقی کنیم. خانواده یکی از مهم ترین نعمت های الهی است، که محل خودسازی و رشد معنوی انسان میتواند باشد. خانواده مهمترین جایگاه تربیت ولایتمداری و عبودیت است. خانواده چیزی شبیه مسافرخانه که فقط محل استراحت و غذا خوردن باشد، نیست!

۰۹ مهر ۹۳ ، ۰۶:۳۸

رمز گشایش

خیال نکنیم اگر راضی نباشیم بهتر میتوانیم دعا کنیم و اگر شاکی باشیم خدا بهتر مشکلات ما را میبیند. لبخند زدن در اوج مشکلات و راضی بودن در هنگام دعا، رمز گشایش است.

۰۸ مهر ۹۳ ، ۱۵:۱۹

تعادل

ما آدما ها یا مشغول خیالبافی های خوش بینانه هستیم یا واقع بینی های بدبینانه. اگر به خیالاتمان کمی بدبینانه تر نگاه کنیم و واقعیتها را کمی خوش بینانه تر تحلیل کنیم، به تعادل میرسیم.

۰۷ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۶

تکیه گاه

ما از اول این نیاز را میفهمیم که به یک تکیه گاه نیاز داریم، در کودکی پدر و مادر تکیه گاه ما میشوند. وقتی بزرگ میشویم این نیاز برطرف نمیشود، بلکه باید تکیه گاه بزرگتری پیدا کنیم. کسانی که فکر میکنند میتوانند به خودشان اتکا داشته باشند، یا به این و آن تکیه کنند، خیلی اشتباه میکنند. تنها تکیه گاه انسان خداست.

۰۶ مهر ۹۳ ، ۰۱:۰۵

 

امام دل

همان طور که حاکمیت امام در جامعه موجب برقراری عدالت میشود، حاکم بودن امام در قلب یک انسان هم موجب تعادل روحی و تعالی انسان خواهد شد. اگر مهمترین محبت قلبت به امام تعلق داشته باشد، در واقع این امام است که بر دل تو حکومت میکند و قلبت را سرشار از حکمت و عدالت خواهد کرد.

۲۷ مهر ۹۳ ، ۱۳:۰۵

مهمترین نیاز

نیاز ما به امام مهمترین نیاز در ارتباطات انسانی است. نمیشود جای این نیاز را با محبت و رابطه دیگری پر کرد. اگر جای امام را در قلبت به دیگری بدهی؛ مقام امام را در قلبت غصب کرده ای و هیچگاه از زندگیت لذت کافی و کامل نخواهی برد.

۲۶ مهر ۹۳ ، ۱۱:۰۹

طبیعت

طبیعت بسیار زیبا است و حضور در طبیعت بکر میتواند انسان را در بازگشت به خویشتن و درک فطرت خود کمک کند. نگویید بعضی ها هستن که حضور در طبیعت هیچ نفع معنوی برایشان ندارد. بله بعضیها با پیامبر هم بوده اند و آدم نشده اند. آنها چون به شدت اسیر تمایلات نفسانی بوده اند، بهره نبردند.

۲۵ مهر ۹۳ ، ۱۲:۱۱

استاد

بهترین استاد راهنمای هر کس خود اوست. ما هر کدام یک استاد بصیر و دلسوز ولی خاموش در درون خود داریم، که باید طی برنامه محاسبه نفس، زبان او را برای خودمان باز کنیم.

۲۴ مهر ۹۳ ، ۰۰:۰۹

دیدن خدا

تمام حوادثی که در اطراف ما از صبح تا شب رخ میدهد برای دیدن خداست، هر کدام به رنگی.

۲۲ مهر ۹۳ ، ۱۶:۵۴

سرای آخرت

بدون تصدیق آخرت نمیشود دنیا را تحمل کرد و بدون تصور بهشت نمیشود به لذت های دنیا اکتفا کرد. کسانی که بدون توجه به سرای آخرت به سرای دنیا خو گرفته اند، خود را فریب داده اند. انسان طوری آفریده شده است که نمیتواند به مواهب دنیا قانع شود.

۲۱ مهر ۹۳ ، ۱۰:۳۵

پرواز

پرواز آرزوی انسان است. در پرواز احساس رهایی و شکوه جان آدم را لبریز میکند. اما سقوط هم نوعی رهایی در خود دارد و بی شباهت با پرواز نیست. برای همین هر کسی سقوط میکند و از بند بندگی رها میشود، ابتدا احساس آزادی میکند، اما پایان سقوط ضربه هولناک نابودی است.

۲۰ مهر ۹۳ ، ۱۰:۴۷

امتحان مهربانی

مهربانی باید مثل باران باشد، نه آبیاری قطره ای! خدای مهربان معمولا بر سر راه انسان کسانی را قرار میدهد که شایستگی مهربانی ندارند و قدر شناسی نمی کنند. این امتحان مهربانی است و دلیل صداقت شخص مهربان. مهربانی کردن و وفاداری ندیدن و همچنان مهربان بودن اوج مهربانی است.

۱۹ مهر ۹۳ ، ۱۰:۰۸

دیروز امروز فردا

فردا همان روری است که ممکن است هرگز آن را نبینی و دیروز همان روزی است که حتما دوباره آن را در قیامت خواهی دید. امروز همان روزی است که دو فرصت مهم در اختیار داری : یکی جبران خرابی های دیروز و دیگری زمینه سازی برای خوبیهای فردا. فردای تو امروز ساخته میشود؛ پس کار امروز را به فردا نینداز!

۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۶

تاثیر اعمال بر افکار

روایت داریم که زیاد خوابیدن از زیاد نوشیدن است؛ همچنین زیاد نوشیدن، نتیجه زیاد خوردن است. این امور نفس شما را سنگین میکند؛ بنابراین نمیتوانید عبادت کنید. قساوت قلب شما نیز بیشتر میشود، بنابراین قدرت تفکر را از شما میگیرد. تاثیر اعمال بر افکار و اعتقادات را مشاهده میکنید؟

۱۷ مهر ۹۳ ، ۰۷:۰۸

 

مسافرتی در حال بازگشت

زندگی مسافرتی در حال بازگشت است. شبیه مسافرت های نیست که رفت و برگشت دارد، از همان اول حرکت برای بازگشتن آغاز میشود. آغار زندگی از بیرون شهری است که از آن خارج شده ایم و به سوی آن بر میگردیم. ما آن شهر را ندیده ایم و الا شاید از آن خارج نمیشدیم و یا با شتاب به سوی آن باز میگشتیم.

۱۳ آبان ۹۳ ، ۱۳:۵۰

آرزو

دوست داشتنی ترین آرزوها دست نیافتنی ترین آن هاست. زندگی سرابی برای آرزوهای انسان است و هر لحظه انسان را از آرزوهایش دورتر میکند. مگر آن که فقط یک آرزو داشته باشی و آن ملاقات خدا باشد. در این صورت احساس میکنی هر لحظه به آرزویت نزدیکتر میشوی و خوشبخت ترین انسان هستی.

۱۰ آبان ۹۳ ، ۰۳:۵۷

از این فیض عظیم بی نصیب نمانید!

هر چه میتوانید برای سیدالشهدا علیه السلام خدمتی انجام دهید دریغ نکنید. هیچ کاری برای امام حسین علیه السلام بی اثر نمیماند. هر که میخواهد کاری انجام دهد که مطمئن باشد ثمره کارش در عالم جاودانه میماند ؛برای امام حسین علیه السلام کار کند، از برگزاری روضه هفتگی تا هر نوع کار تبلیغی دیگر. نگوییم ضرورت ندارد و دیگران به قدر کافی فعال هستند. از این فیض عظیم بی نصیب نمانید.

۰۵ آبان ۹۳ ، ۱۹:۱۶

ما خدا را مهربان نمیدانیم

ما آنقدر که به رحمت خدا نیازمندیم به آن اعتقاد نداریم؛ و آنقدر که تمنا داریم خدا با ما مهربان باشد؛ خدا را مهربان نمیدانیم. شاید به همین دلیل کمتر به دعا و مناجات میپردازیم. چون در خواست مهربانی از کسی که مهربان نیست انسان را خسته میکند. گناه و شیطان باعث یاس ما از رحمت خدا هستند.

۰۵ آبان ۹۳ ، ۱۱:۳۱

اخلاص

اخلاص و به خاطر خدا بودن تمام رفتارها را چقدر ضروری و مهم میدانیم؟ معمولا زیاد آن را ضروری نمیدانیم. چون درک ضرورت اخلاص نیاز به عقل دقیق و عاطفه عمیق معنوی دارد. احترام گذاشتن به نیت در تمامی اعمال و اختصاص دادن آن به خدا، علامت بلوغ انسان و عبور از دوران حماقت دنیازدگی است.

۰۴ آبان ۹۳ ، ۱۰:۵۳

غم و غضب

غضبت را فرو ببر و غم هایت را فراموش کن، تا بتوانی متعادل باقی بمانی و متعالی بشوی. تو خودت را با حذف غضب و غم متعادل نگه دار، خدا به جای تو بر کسانی که تو را اذیت کرده اند غضب خواهد کرد و غم هایت را برطرف خواهد کرد، و آن گاه دل خالی از غضب و غم، محل محبت به خدا و رضایت از او خواهد شد.

۰۳ آبان ۹۳ ، ۱۲:۰۷

امتحان

خدا از بندگان خود دائما امتحان میگیرد، ولی این امتحانات بیش از اینکه برای آزمودن باشد برای آموزش دادن است. برای اینکه روحیه بگیریم امتحان آسان میگیرد و برای آنکه مغرور نشویم، امتحان سخت. ولی با انواع امتحانات به دنبال رفع تمام عیوب ماست. امتحان که تمام بشود، از این دنیا میرویم.

۰۲ آبان ۹۳ ، ۱۲:۵۴

اگر تنها بودیم ..

اگر خدا مارا در این جهان منظم و حساب شده تنها میگذاشت و ما بودیم و نتیجه اعمال و افکار ناصحیح خودمان، به سرعت نابود میشدیم. ولی خدای مهربان به هزار بهانه ما را میبخشد و دائما از نتایج سو رفتار ما جلوگیری میکند تا فرصت جبران پیدا کنیم. گویی کسی دائما برای ما دعا میکند.

۰۱ آبان ۹۳ ، ۰۰:۲۰

ارتباط عاطفی با مهربان‌ترین ولی خدا

پیامبر اکرم (ص) مهرباترین ولی خدا در جهان است، به همین دلیل خداوند ایشان را رحمة للعالمین نامیده است. اگر تامل کنیم و بتوانیم با آن شخصیت بی نظیر و پر مهر ارتباط عاطفی برقرار کنیم، رحمت و مهربانی او را احساس خواهیم کرد. اینکه او ناظر اعمال ماست، همه از سر محبت است و اساسا پیام رسانی او از سر محبت بوده است.

۳۰ مهر ۹۳ ، ۰۱:۲۳

وابستگی

وابستگی به هر چیزی برای انسان ضرر دارد. چه انسان آن را داشته باشد و چه نداشته باشد. تنها وابستگی مفید در عالم، وابستگی به خدا و اولیا خداست. اگر علاقه خود را به خدا و اولیائش در حد وابستگی بالا ببریم، تازه طعم زندگی و عشق را خواهیم چشید و از تنهایی و افسردگی خارج خواهیم شد.

۲۸ مهر ۹۳ ، ۲۳:۰۳

 

 

زن و شوهر

مهم ترین وظیفه مرد نسبت به زن مهربانی و محبت است و مهم ترین وظیفه زن نسبت به مرد متواضع بودن است.

۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۳:۲۵

سبک زندگی

تنها راه ترویج سبک زندگی اسلامی، مبارزه با هوای نفس یا جهاد اکبر است.

۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۳:۲۴

مهارت های معنوی

مهارت تنها در رفتار نیست، آدم باید در زمینه احساس و اندیشه خوب هم مهارت پیدا کند. مهارت با تمرین و تکرار بادقت به دست می آید. برای اینکه بتوانیم همیشه به یاد خدا باشیم تمرین لازم است و حتی برای آنکه بتوانیم عاشق خدا بشویم هم نیاز به مهارت داریم. با بی توجهی نمیتوان به جایی رسید!

۲۵ آبان ۹۳ ، ۱۶:۵۵

خواست خدا

خدا از انسان یک درخواست بیشتر ندارد و آن اینکه انسان خودش را برای لحظه دیدار با خدا سالم و لایق نگه دارد. چون بالاترین لذت برای انسان ملاقات خود خداوند است؛ ما باید با عبور سالم از کنار چیزهای کم ارزش و بی ارزش؛ بیشترین لیاقت را برای بالاترین سطح از ملاقات با خدا پیدا کنیم.

۲۴ آبان ۹۳ ، ۱۶:۵۷

به فکر خودت باش!

هر چه بیشتر دور خودت بگردی از خودت دورتر میشوی و هر چه بیشتر دور خدا بگردی، به خودت نزدیکتر میشوی. غریب کسی است که از خودش دور است و مشهور کسی است که با خودش آشناست. بدبخت آن است که با خودش بد است و خوشبخت آن است که با خودش خوب است. ذلیل پیش خودش ذلیل است و عزیز نزد خودش عزت دارد.

۲۱ آبان ۹۳ ، ۱۲:۲۰

دل با صفا

دوست داشتنیهای بدی را که در دل خود پنهان میکنیم، روح ما را افسرده میکند؛ دوست داشتنیهایی دست نایافتنی و یا گناه آلود هستند و خودمان هم میدانیم خوب نیستند. اما آنها را ازبین نمیبریم  و با خیال پردازی آنها را تقویت هم میکنیم. دلی که از دوست داشتنیهای بد خالی است، باصفا است.

۲۰ آبان ۹۳ ، ۱۹:۲۵

خوشحالی عمیق

تا وقتی ما به دنبال خوشحال شدن و راضی کردن خودمان باشیم، هیچگاه به رضایت و خوشحالی عمیق نخواهیم رسید. اما اگر بنا را بر این بگذاریم که دیگران را خوشحال کنیم، آنگاه خوشحال تر خواهیم بود. خوشحالی و رضایت انسان وقتی به حد نهایت میرسد که هر لحظه به دنبال رضایت و خوشحال کردن خدا باشد.

۱۹ آبان ۹۳ ، ۱۲:۳۴

ما و خدا

ما میخواهیم امکانات خود را افزایش دهیم، ولی خدا میخواهد خود ما را افزایش دهد. ما میخواهیم داراییمان کاهش پیدا نکند، ولی خدا میخواهد خود ما کاهش پیدا نکنیم. ما چون ضعیفیم میخواهیم سختیها و درگیری ها را از بین ببریم، ولی خدا میخواهد خود ما را تقویت کند تا از سختیها قویتر شویم.

۱۸ آبان ۹۳ ، ۱۲:۱۵

سعادت

آدم با کمی تلاش میتواند به سعادت برسد. اینکه رسیدن به سعادت را منوط به تلاش فراوان بدانیم ناامید کننده است. کافی است کمی مبارزه با هوای نفس کنیم و در هنگام هر امتحانی کمی علیه دلبخواهی های خودمان مقاومت کنیم، آن گاه خواهیم دید چه برکاتی دارد و خداوند متعال چقدر عتایت میفرماید.

۱۷ آبان ۹۳ ، ۱۱:۴۸

راه رسیدن به خدا

فقط راه رسیدن به خدا مستقیم است و انگار بقیه راه ها غیر مستقیم هستند. برای رسیدن به ثروت باید انفاق کنی، برای رسیدن به بزرگی باید کوچکی کنی، برای رسیدن به راحتی باید سختی ها را تحمل کنی، برای رسیدن به امنیت باید جهاد کنی، و برای رسیدن به منافع خودت باید به فکر منافع دیگران باشی.

۱۶ آبان ۹۳ ، ۱۱:۲۱

 

لطف خدا

دنیا جای امنی نیست و اگر امنیتی داریم به لطف خداست. آخرت جای ارزانی نیست و اگر امید برای آرامش در آخرت داریم به لطف خداست. شیطان به کمتر از نابودی ما راضی نیست و اگر دشمنیش به نتیجه نرسیده به لطف خداست. نتایج گناهان ما فاجعه بارند و اگر فجایعی به بار نیامده به لطف خداست. هستی ما مرهون لطف خداست.

۱۰ آذر ۹۳ ، ۱۷:۴۹

انسان عاقل

اگر هر لحظه و در هر انتخاب به دنبال بهترینها باشیم؛ انسان عاقلی خواهیم بود. عقل بهترین معنایش «میل به انتخاب برتر» است. البته در امور دنیا بسیاری از اوقات بهترین وجود ندارد و باید به کم قانع بود ولی نباید به آن دل سپرد. اگر انسان عاقل باشد فقط عاشق خدا و اولیا خدا خواهد شد.

۰۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۲۰

نا امیدی بعد از گناه

خدا مهربان تر از آن است که با چند گناه بنده خود را دور بیندازد. ولی شیطان دائما در حال نا امید کردن انسان است. یک آدم گنهکار اگر احساس میکند خدا دیگر به او نگاه نمی کند، باید بداند این ناامیدی القا همان شیطانی است که او را وادار به گناه کرده؛ پس نباید به احساس منفی خود اعتنا کند.

۰۸ آذر ۹۳ ، ۱۱:۴۳

رابطه لیبرال‌ها با تروریست‌ها

حضرت امام پس از انقلاب 10 مرتبه کلمه لیبرال ها را استفاده کردند که تماما در سال آخر حیات مبارکشان بود. هر مرتبه در کنار کلمه لیبرالها کلمه منافقین هم به کار بردند. شاید برای اینکه لیبرالمنش ها خیلی خود را آرام و اصلاح طلب نشان میدهند، ولی امام میخواهد به ما بگوید لیبرالها با تروریست های خون آشام همزادند.

۰۶ آذر ۹۳ ، ۰۲:۰۱

تعهد و تخصص

اگر کاری را که تخصص آن را نداشته باشی بر عهده بگیری، متعهد نیستی. تخصص بدون تعهد مانند ماشین بدون فرمان است.

۰۵ آذر ۹۳ ، ۰۵:۲۴

ابهت زمان

زمان یکی از مظاهر قدرت الهی است. عبور بی رحمانه و منظم زمان، نشان میدهد عالم چگونه تابع فرامین قاطع الهی است. اگر ابهت و انعطاف ناپذیر بودن زمان را درک کنیم، خواهیم فهمید در چه جهان با حساب و کتابی زندگی میکنیم و در نتیجه با حساب و کتاب زندگی خواهیم کرد.

۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۳:۳۰

فواید فضای مجازی

امکان «دسترسی راحت و منظم به اطلاعات»، «پردازش و انتخاب دقیق نیازمندی‌ها»، «انتقال سریع و فراگیر آگاهی‌ها»، «تبلیغ موثر و مکرر ارزش‌ها»، و فواید فراوان دیگر در فضای مجازی، وظایف مؤمنان را در زمینۀ دعوت به حق و ترویج حق‌پرستی بسیار زیادتر کرده است. پیام‌های مظلوم انقلاب مقتدر ما منتظر جهانی شدن هستند؛ باید جهان تشنۀ دریافت پیام‌های انقلاب و اسلام ناب را دریافت.

۲۹ آبان ۹۳ ، ۰۱:۳۳

خطرات فضای مجازی

در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است؛ یکی آنکه تقوا را رعایت کنیم تا آلودگی‌های این فضا نَفَس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر اینکه نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم. زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بی‌نظمی در زمان است و به دلیل آنکه هر لحظه در اختیار ماست، می‌تواند از سر کنجکاوی یا به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را بهم بزند.

۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۳:۴۹

فضای مجازی (قسمت دوم)

هدف تمام امتحانات الهی سنجش میزان عزم و ایمان انسان‌ها در مواجهۀ عقلانی با «هوای نفس و تمایلات بی‌ارزش» طبق دستورات دین است، که موجب رشد انسان‌ها و تعالی روحی آنها می‌شود. این‌بار نیز فضای مجازی با همۀ مختصات تازه‌ای که دارد و تغییرات گسترده‌ای که ایجاد کرده است، چیزی نیست جز زمینۀ جدیدی برای سنجش قدرت روحی انسان و بستر تازه‌ای برای تکالیف انسانی و دینی، که باید ببینیم چگونه از عهدۀ آنها برخواهیم آمد.

۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۳:۴۴

فضای مجازی (قسمت اول)

فضای مجازی محل امتحان‌ها و تکلیف‌های جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش‌های آدم‌ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه می‌توان کاملاً آن را کنار گذاشت و نه می‌توان به راحتی از آسیب‌هایش در امان بود. همۀ دنیا همینطور است.

۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۳:۴

 

 

کجا قدم میزنی؟

تفکر مانند قدم زدن است، باید ببینی در کجا و در چه هوایی قدم میزنی؛ و به سوی کدام هدف قدم برمیداری. بعضیها هنگام قدم زدن به سوی هیچ محبوبی نمیروند؛ فقط دور میزنند. بعضیها در گلستان قدم برمیدارند، ولی بعضیها در سنگلاخ راه میروند. برنامه قدم زدن تو در چه هوایی و به سوی کیست؟

۲۲ آذر ۹۳ ، ۱۶:۱۵

سرگرمی شما چیست؟‌

بخش تفریح زندگی تعین کننده بخش جدی زندگی است. ببینید با چه چیزی تفریح میکنید و سرگرم میشوید؟ روح حاکم بر قسمت جدی زندگی شما هم همان خواهم بود. اگر کسی با مسخره کردن دیگران سرگرم میشود؛ در زندگی جدی هم خودخواهانه عمل خواهد کرد. اگر کسی با داستان های حماسی تفریح میکند؛ در زندگی جدی هم حماسه ساز خواهد بود.

۲۱ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۸

محبت

محبت برای روح انسان مانند آب برای جسم است. خشکی روحی مانند خشکی جسم برای انسان بیماری زاست. محبت کردن به دیگران مانند آبیاری زیباست. اگر چه وقتی یک باغ را آبیاری میکنی خارها را هم آب داده ای؛ ولی نباید به گیاهی آب داد که انرژی نهال های مفید را میگیرد. باید آن ها را از باغ بیرون کرد.

۲۱ آذر ۹۳ ، ۱۳:۰۶

عقل و عشق

انسان اگر عاشق نباشد زود پیر میشود و صفای جوانی را از دست میدهد و اگر عاقل نباشد دیر بزرگ میشود و در جهالت کودکی باقی میماند. عشق نابجا عقل را میگیرد و عقل نابجا عشق را نابود میکند. عقل نابجا این است که دائما در اندیشه دنیا باشد و عشق نابجا این است که به غیر خدا علاقمند باشد.

۱۸ آذر ۹۳ ، ۲۰:۴۶

زندگی ایده آل

هیج وقت دنیا بهشت انسان نمیشود و زندگی انسان در وضعیت ایده آل قرار نمیگیرد، چون ما برای این دنیا خلق نشده ایم و دنیا دار امتحان و عبور است. در بهترین صورت، یعنی پس از ظهور، اینگونه میشود که همه چیز بهتر انسان را به سوی خدا سوق میدهد و راه های به سوی غیر خدا خیلی سخت تر میشود.

۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۶:۲۹

آرامش عمیق

آرامش به این نیست که گناهان گذشته را فراموش کنی و یا به مرگ و مجازات آینده فکر نکنی. غفلت از گذشته و آینده تنها یک آرامش سطحی و کاذب می آورد. آرامش عمیق و واقعی در این است که درباره گذشته و آینده ات بارها با خدا حرف بزنی و مناجات کنی. آن گاه این خداست که به تو آرامش میدهد و تو را نوازش میکند.

۱۵ آذر ۹۳ ، ۱۴:۳۳

لبخند رضایت خدا

اگر باور کنیم این آدم ها که در اطراف ما هستند خانواده خدا هستند، آدم میشویم و مثل آدم رفتار خواهیم کرد. هم خود را محدود خواهیم کرد و هم به دیگران میدان خواهیم داد. به دست آوردن دل خدا خیلی آسان است؛ کافی است دل کسی را به دست بیاوری، آناً میتوانی لبخند رضایت خدا ببینی.

۱۴ آذر ۹۳ ، ۱۴:۰۵

توجه به نیاز دیگران

شاد کردن دیگران نیاز به توجه به نیاز دیگران دارد. توجه به نیاز دیگران نیاز به کمتر توجه کردن به نیاز های خود دارد. آدمی که غرق توجه به نیازهای خودش باشد نمیتواند به نیاز دیگران توجه کنند. چنین آدمی معمولا نمیتواند کسی را شاد کند و بهشت رفتن برای چنین آدمی بسیار دشوار خواهد بود.

۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۰:۲۵

رنج های بجا و نابجا

رنجها فراموش میشوند اما اگر رنج بجایی باشد لذت آثارش همیشگی خواهد بود. رنج های نابجا لذتی هم به دنبال ندارند. لذت ها فراموش میشوند اما اگر لذت بیجایی باشد رنج آثارش همیشگی خواهد بود. لذت بجا رنجی به دنبال نخواهد نداشت. اگر انسان به فکر آینده نزدیک خود باشد بهتر رفتار میکند.

۱۲ آذر ۹۳ ، ۱۵:۱۲

دوست داشتن

دوست داشتن یک احساس عمیق است که میتواند تمام روح انسان را به شکل محبوب دربیاورد و هم سطح آن قرار دهد. در قیامت هم با همان شکل محشور خواهیم شد. به همین دلیل باید مواظب بود علاقمند هر چیزی نشد و به هر کسی دل نبست. علاقه و محبت محل تفریح نیست محل ساخته شدن تمام عاقبت انسان است.

۱۱ آذر ۹۳ ، ۱۴:۲۹

 

 

لازمه رشد معنوی

برای رشد معنوی نیاز به برنامه روزانه تفکر داریم. باید به صورت مستمر و منظم درباره موضوعات مهم بیاندیشیم و الا دچار بیماری غفلت میشویم. نباید تفکر و توجه را به شرایط و یا تمایل واگذار کنیم. توجه یافتن و توجه درباره مرگ و معاد؛ نعمات خدا و معصیت های ما و .. برنامه روزانه میخواهد.

۰۳ دی ۹۳ ، ۱۳:۲۵

پایان فرصت

مرگ پایان زندگی نیست؛ پایان فرصت است. پایان فرصت مسابقه؛ فرصت رشد؛ فرصت پرواز. ولی پایان فرصت بودن نیست. ما خواهیم ماند با نتایجی که به دست آورده ایم و فرصت هایی که از دست داده ایم و دیگر باز نخواهند گشت.البته پس از مرگ یک فرصت جاودانه خواهیم داشت برای لذت بردن از جوایز مسابقه.

۰۲ دی ۹۳ ، ۱۱:۲۹

جدی نگیرید؛ جدی بازی کنید!

ما زندگی خود را با بازی شروع میکنیم. آنچه در بازیهای دوران کودکی وجود دارد تماما در طول زندگی ما جاری است. معماها، تلاشها، هیجانها، رقابتها، قهرها، آشتیها و ...زندگی ما را شبیه بازیهای کودکانه میکند. اما مهم ترین درسی که باید از بازیهای دوران کودکی بگیریم این است که جدی نگیریم!

۰۱ دی ۹۳ ، ۱۰:۲۹

تکبر پنهان

بدی حسادت این است که میتواند بیش از دیگر رذائل اخلاقی در وجود انسان پنهان شود. حتی خود را در رفتار های خوب مثل دلسوزی های نابجا یا غیر مخلصانه نشان میدهد. کسی اهل محاسبه نباشد هیچگاه از حسادت پنهان خود آگاه نمیشود. باید همیشه برتریهای دیگران را بپذیریم تا مطمئن بشویم حسادت نداریم.

۳۰ آذر ۹۳ ، ۰۹:۴۳

گناه آدم های خوب

اگر بخواهی عبد باشی، اول باید گناه نکنی. بعد بی گناه که شدی، برای گناهان زیادی گریه خواهی کرد. گناه شکری که هیچ گاه نمیتوانی به جا آوری. گناه ادا نکردن حق بندگی. گناه خود را گناهکار ندیدن. گناه فاصله زیادی که با او داری و گناهانب که فقط آدم های خوب آن را درک میکنند و نیمه های شب به خاطرش هق هق گریه میکنند.

۳۰ آذر ۹۳ ، ۰۸:۴۰

رنج، امتحانی برای رشد

در رنج ها به جای این که دنبال مقصر خیالی بگردیم و کینه توزی کنیم؛ باید حتی المقدور مقصرین واقعی را هم ببخشیم. اگر تا میتوانیم برای عامل رنج های خود راه فرار پیدا کنیم؛ راه نجات ما هم راحت تر پیدا خواهد شد. چون اساسا باید رنجهایمان را امتحان خدا برای رشد خود بدانیم.

۲۷ آذر ۹۳ ، ۱۲:۱۹

محبوب خدا

علاقه خدا به ما بیشتر از آن است که اجازه بدهد به راحتی خود را نابود کنیم، یا کسی به سهولت ما را خراب کند. او میداند ما کسی را غیر او نداریم که حمایت و هدایتمان کند. خدا اساسا ما را از سر علاقه آفریده و هر کسی میتواند در زندگی خود ببیند که خدا چگونه مانع از خراب شدن بنده اش میشود.

۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۸:۵۴

تأثیر مبارزه با نفس بر تحصیل علم

اکثر آدم ها با استعدادند ولی در اثر بی حوصله بودن و یا تمرکز نداشتن؛ توانایی تحصیل یا کار علمی را از دست میدهند. بی حوصله بودن و تمرکز نداشتن اکثرا ناشی از عدم توانایی افراد در مخالفت با هوای نفس است. وقتی انسان مخالفتی با دلبخواهی های خود نداشته باشد؛ ضعیف میشود و حواس پرتی پیدا میکند.

۲۵ آذر ۹۳ ، ۰۸:۱۰

دیدن

دیدن مانند غذا خوردن است، هر چیزی را ببینی گویی آن را میل میکنی. خدا فرموده است انسان باید به طعام خود نگاه کند. یعنی ببیند چه چیزی وارد روحش میشود. دیدن، عبور صحنه ها از جلوی چشم ما نیست. هر چیزی را مبینیم با همه آلودگیها و پاکیها وارد روح ما میشود و به سادگی بیرون نمیرود.

۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۷:۱۱

نشاط معنوی چگونه به دست می‌آید؟

هیچ چیز جای نشاط معنوی را نمیگیرد. نشاط مادی و عاطفی در اثر ورزش یا موفقیت در ارتباط های انسانی هم نمیتواند به اندازه نشاط معنوی لذت بخش باشد.نشاط معنوی از کجا ناشی میشود؟ وقتی کمی با خدا مناجات میکنی، وقتی با اطاعت و با فداکاری و مبارزه با نفس، خدا را از خود راضی میکنی، این نشاط به دست می آید.

۲۳ آذر ۹۳ ، ۰۷:۱۹

 

 

تمرین مهربانی با دیگران

مهربانی با دیگران یعنی زیادی خودخواه نباشی و خودخواهی یعنی زیاد به دیگران مهربان نباشی. وقتی زیادی هوای خودت را داشته باشی زمین خوردن دیگران برایت اهمییت ندارد و وقتی دست دیگران را نگیری؛ کم کم پشت پا هم به دیگران خواهی زد. آدم نمیتواند بدون وجود دیگران آدم خوبی باشد.

۱۳ دی ۹۳ ، ۱۳:۴۰

چه کسی نمی‌تواند طعم عبادت را بچشد؟

چشیدن طعم دنیا اشکالی ندارد ولی مواظب باش ذائقه تو را خراب نکند. اگر انسان ذائقه اش با دنیا خراب شود؛ طعم عبادت را نخواهد چشید و حتی ممکن است از طعم عبادت مشمئز بشود. شیرین تر از طعم واقعیت دنیا؛ طعم خیال آخرت است.

۱۱ دی ۹۳ ، ۱۳:۰۲

تبلیغ

مبلغ دین نباید تنها به نقل روایت و قرائت قرآن و در نهایت توضیح معنا اکتفا کند. بلکه باید در کنار هر روایتی درایتی را هم افزایش دهد و در کنار هر قرائتی؛ تدبری را ارائه نماید تا مخطبان خود را سطحی بار نیاورد. سطحی نگری در دین خطرش از بی دینی کمتر نیست و در معرض انواع انحراف هاست.

۱۰ دی ۹۳ ، ۱۲:۰۱

علت غم نابجا چیست؟

معمولا آدم ها به همان علت که شاد میشوند به همان علت هم غمگین میشوند. اگر میخواهید کمتر غمگین باشید و یا به دلایل واهی دچار اندوه نشوید؛ بی دلیل و یا با دلایل سطحی و بی ارزش خوشحال نشوید. خوشحالی بیجا؛ غم نابجا می آورد.

۰۹ دی ۹۳ ، ۱۲:۵۰

ضرورت ادب

اگر در جامعه ای ادب از بین برود دین هم از بین خواهد رفت. نه هیچ مومنی بی نیاز از ادب است و نه هیچ بی ادبی میتواند مومن بشود. ادب مهم ترین عنصر در فرهنگ جامعه است که بستر پذیرش دین را فراهم میکند. اگر کسی زیبایی ادب را درک نکند؛ زیبایی نماز و به طور کلی زیبایی دین را هم نخواهد فهمید.

۰۹ دی ۹۳ ، ۱۲:۴۶

تفاوت زن و مرد

تفاوت های بین زن و مرد فقط ظاهری و جسمانی نیستند. همان طور که زن و مرد نباید لباس یکدیگر را بپوشند؛ خصلت های اختصاصی یکدیگر را هم نباید پیدا کنند. ما نیازمندیم این تفاوت ها را بفهمیم و فاصله ها را حفظ کنیم تا بتوانیم رفتار مناسبی نشان بدهیم و احکام اسلام را هم راحت تر خواهیم پذیرفت.

۰۸ دی ۹۳ ، ۱۴:۳۶

امید و اطمینان

خدا ما را دوست دارد. نسبت به ما بی تفاوت نیست. پس هیچ گاه ما را در امتحانی قرار نمیدهد که نتوانیم از عهده آن برآییم؛ و ما را در معرض معصیتی قرار نمیدهد که نتوانیم توبه کنیم. نا امیدی از چنین خدایی واقعا گناه کبیره است. همین امید و اطمینان به محبت خدا و یادآوری آن؛ رشد دهنده است

۰۷ دی ۹۳ ، ۱۰:۰۸

شرط تعالی انسان

خدا ما را درگیر دنیا میکند؛ بعد میفرماید خود را رها کنید. اگر وارد دنیا نمیشدیم؛ بیرون ماندن و آلوده نشدن راحت بود. ولی این حکم تکوینی و گاهی تشریعی است که باید وارد دنیا شد. بعضیها سعی دارند با ترک بعضی وظایف از صحنه درگیر شدن با دنیا فرار کنند. اینها هیچ گاه تعالی پیدا نمی کنند

۰۶ دی ۹۳ ، ۱۱:۰۷

قدرت

خدا به آدمها به صورت محدود قدرت؛ امکانات و آزادی میدهد تا خودداری؛ ایثار و بلند همتی شان را بیازماید. اگر شکست بخورند باز در فرصتی دیگر آن ها را امتحان میکند تا پایان عمر. اما اگر شکست نخورند به صورت نامحدود به آن ها قدرت؛ امکانات و آزادی میدهد و آن ها سو استفاده هم نخواهند کرد.

۰۵ دی ۹۳ ، ۱۰:۲۶

یادآوری

آدیمزاد قبل از به دنیا آمدن عاشق همه خوبیهاست؛ بعد همه را فراموش میکند و به دنیا می آید. بناست کم کم با مواجهه با آیات و نشانه های خدا تمام علاقه های فراموش شده خود را بیاد بیاورد. بزرگترین نشانه خدا که میتواند ما را به یاد عالی ترین دوست داشتینهای خوبمان بیاندازد؛ حضرت علی علیه السلام است.

۰۴ دی ۹۳ ، ۱۳:۰۱

 

 

وحدت (قسمت چهارم)

مثلا همین که برادران اهل سنت معتقدند غدیر، دعوت به محبت علی علیه السلام بوده، نه وصایت؛ میتوانیم با آن ها بر سر محبت علی علیه السلام جشن مشترک بگیریم. کما این که ما هم در بسیاری از مجالسمان صرفا از محبت اهل بیت میگوییم؛ خب همین جلسات را میتوانیم مشترک بگیریم. البته اعتقاد ما درباره ی وصایت محفوظ است.

۲۰ دی ۹۳ ، ۰۷:۰۲

وحدت (قسمت سوم)

مریدان امام زمان! از وحدت بین شیعه و سنی فراتر بروید و دلبری کنید. مثلا برخی از برادران اهل سنت معتقدند حضرت مهدی علیه السلام هنوز به دنیا نیامده؛ به آن ها بگویید همین که به حضرت مهدی علاقه دارید خوب است و برای همین مقدار اشتراک، مجلس مشترک بگیرید.

۲۰ دی ۹۳ ، ۰۶:۵۸

وحدت (قسمت دوم)

جوان شیعه منتظر کسی است که برخی از صمیمی ترین رفاقیش از اهل سنت باشند. مرجع عالیقدر تشیع در عراق میفرماید : نگویید اهل سنت برادران ما هستند، بگویید : جان ما هستند؛ انفسنا؛ عزیز دل ما هستند. وقتی امام میفرماید : دل ها را به ما جذب کنید، منظور همین جوانان اهل سنت بوده؛ نه شیعه.

۱۸ دی ۹۳ ، ۱۱:۴۹

وحدت (قسمت اول)

سفارش های آخرین امام قبل از غیبت سفارش های راهبردی تا زمان ظهور است. میفرماید : همه دل ها را به سمت ما جذب کنید. میخواهم فراتر از شعار وحدت شیعه و سنی، شعار همدلی بین شیعه و سنی را پیشنهاد بدهم. چرا فقط وحدت؟ چرا فقط دنبال این باشیم که اختلاف نداشته باشیم؟ چرا در همین سطح باقی بمانیم؟ باید یکدیگر را به آغوش بکشیم.

۱۸ دی ۹۳ ، ۱۱:۴۵

یک نکته تربیتی

موقع عصبانیت فرزندانتان را موعظه یا تنبیه نکنید، چون او تصور میکند شما دارید عصابانیت خود را ارضا میکنید؛ نه آن که از یک حقیقت با ارزش سخن می گویید و در مقابل عصبانیت شما، بیشتر به دنبال فرار کردن از تنبیه است تا تنبه یافتن.

۱۷ دی ۹۳ ، ۱۳:۰۵

دین قلابی

هرچه بر قدرت دین افزوده میشود، دین های قلابی و سو استفاده از دین هم افزایش پیدا میکند. اگر دین سالم را به مردم جهان تشنه معنویت عرضه نکنیم، بازار مکاره دین قلابی فروشان رونق میگیرد. از بی دینی به سمت دین آوردن آدم ها آسان تر از تغیر دادن دین قلابی به دین اصیل است.

۱۷ دی ۹۳ ، ۱۳:۰۱

استعداد لذت بردن

ما باید بیش از لذت بردن، تلاش کنیم استعداد لذت بری خودمان را افزایش دهیم. آنگاه از خیلی چیزها که دیگران لذت نمیبرند لذت خواهیم برد. آدم سالم همانطور که از غذا خوردن لذت میبرد، از نماز هم لذت میبرد. همانطور که از لطف دیگران به خودش لذت میبرد، از خدمت و محبت خود به دیگران بیشتر لذت میبرد.

۱۶ دی ۹۳ ، ۱۳:۵۰

فرق تأسف خوردن با توبه کردن

برای اینکه فردایت مثل دیروز نشود، از امروز بهترین بهره را ببر. بهترین بهره از امروز، تاسف برای دیروز نیست؛ توبه از دیروز است. فرق تاسف و توبه این است که وقتی در توبه تاسف میخوری، در آغوش گرم خدا هستی و او تو را نوازش میکند و برایت گذشته را جبران میکند. اما انسان در تاسف تنهاست و هیچ کمکی به او نمیرسد.

۱۶ دی ۹۳ ، ۰۰:۰۳

بهار

ولایت مانند بهار است. بهار روییدن را به هیچ کس تحمیل میکند، ولی هوا را طوری تنظیم میکند که درختان خود رشد میکنند و استعدادهایشان شکوفا میشود. هنوز فصل بهار ولایت فرا نرسیده است ولی زور زمستان تمام شده است و درختان دارند جوانه میزنند. بوی بهار حدودا از ۲۲ بهمن به مشام میرسد.

۱۵ دی ۹۳ ، ۱۲:۳۰

زاویه دید

معنویت ، تنها در معرفت و محبت خلاصه نمیشود بلکه به یک سلسله مهارت های خاص هم نیازمند است . یکی از مهم ترین مهارت های قدرت تعین زاویه دید است . اگر بتوانی هر پدیده ای را از آن زاویه ای ببینی که باید ، نه از آن زاویه که خود را به تو نشان میدهد ، به قدرت تعین زاویه دید رسیده ای و نجات یافته ای 

۱۴ دی ۹۳ ، ۰۷:۳۹ ۰

 

 

لذت حلال

آدم سحر خیز بیشتر از نعمت خواب لذت میبرد. خدا هم دوست دارد علاوه بر آخرت، لذت تو در دنیا هم بیشتر شود؛ مثلا لذت نگاه حرام را منع میکند تا لذت حلال تو بیشتر شود. ولی ابلیس علاوه بر لذت اخروی، چشم دیدن لذت دنیوی تو را هم ندارد.

۳۰ دی ۹۳ ، ۰۶:۱۵

امتحان

همه زندگی آدم ، امتحان است. هدف همه این امتحان ها هم اخراج تکبر از قلب است.

۳۰ دی ۹۳ ، ۰۶:۰۸

درد اصلی ما انسان ها

مشکل این است که ما انسان ها درد اصلی خود را درک نمی کنیم. هر کسی بتواند درد اصلی خود را درک کند، رنج هایش کاهش خواهد یافت. درد اصلی همه انسان ها چه خوب و چه بد، دوری از خداست. خوب ها یک جور، بدها یک جور.

۲۹ دی ۹۳ ، ۰۹:۴۸

فداکاری برای دین

کسی که در بندگی خدا پیشتاز میشود باید بیشترین هزینه را برای دین بپردازد. عافیت طلبی دین داران دلیل پشیمانی آن ها از دین است. دین خدا با فداکاری دینداران ترویج و تقویت میگردد. این بهترین روش برای جلوگیری از سو استفاده از دین توسط مدعیان است. کسی که تاب فداکاری ندارد، نباید خیلی ادعا کند.

۲۸ دی ۹۳ ، ۱۱:۲۳

سبک زندگی منفعلانه با موبایل

به دلیل طولانی بودن ؛ متن یادداشت استاد در ادامه مطلب قرار گرفت :

۲۷ دی ۹۳ ، ۱۷:۱۱

معجزه عصر ما

معجزه محبت اباعبدالله الحسین علیه السلام را همه میبینند، ولی برخی ایمان نمی آورند. این معجزه از بسیاری از معجزات پیامبران بالاتر است. دیگر ما نمیتوانیم بگوییم ما در زمان پیامبران نبوده ایم و معجزات آن ها را ندیده ایم. چگونه این همه انسان همه ساله میتوانند برای غم او اینچنین اشک بریزند؟!

۲۵ دی ۹۳ ، ۰۵:۲۷

مقدمه سازان ظهور

آخرالزمان فقط زمانه اوج گرفتن بدیها نیست؛ زمانه اوج گرفتن خوبیها و ظهور خوبترین خوبان عالم هم هست. بهترین خلق عالم که پیامبر اکرم میفرمود دلم برایشان تنگ میشود در آخرالزمان ظهور میکنند. همان ها که مقدمه ساز ظهور حضرت مهدی خواهند بود و گوی سبقت را از خوبان عالم می ربایند.

۲۳ دی ۹۳ ، ۱۲:۲۴

اوج معنویت

کودکی و بسیار از حالات با صفای آن الگویی برای کمال انسان است. کینه به دل نگرفتن، زود گریستن، ایمان آن ها به روزی رسان بودن پدر و مادر و بسیاری از خوبیهای دیگر در کودکان، الگویی برای اوج معنویت است. از دست دادن صفای دوران کودکی مانند بیرون رانده شدن از بهشت برای حضرت آدم است.

۲۲ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۰

آدم شدن از طریق محبت

خدا مکررا در قرآن میفرماید اگر این کار خلاف را انجام بدهی تو را دوست نخواهم داشت و اگر این کار خوب را انجام بدهی تو را دوست خواهم داشت. خدا بندگان با صفای خود را با محبت خود تشویق، تهدید و تربیت میکند. معلوم است که آدم شدن با محبت خدا بر ترسیدن از جهنم و شوق به بهشت ترجیح دارد.

۲۱ دی ۹۳ ، ۲۳:۵۱

شهادت

امیر المومنین علی علیه السلام صریحا فرموده اند : جهاد مرگ را جلو نمی اندازد و فرار از آن عمر را طولانی نمی کند. شهادت، تنها انتخاب بهترین نوع مرگ است، که موجب میشود لحظه مرگ از تمام زندگی انسان زیباتر بشود و برای ابد جاودانه باقی بماند. این انتخاب را خدا انجام میدهد، برای کسانی که تمنا دارند.

۲۱ دی ۹۳ ، ۰۷:۵۱

 

همراه اول

خداوند مهربان هیچگاه ما را تنها نمیگذارد و در تمام لحظات همراه ماست، حتی هنگام خواب بالای سر ما بیدار است. این همراهی از سر محبت و دلسوزی است نه از سر مچ گیری و کینه ورزی. او تماما  متوجه ماست و ما از او غافل. ما بدون خدا بسیار ضعیفیم و با خدا پرقدرت ترین موجود عالم خواهیم بود.

۱۰ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۲۱

ظرفیت

امکانات میتواند استعدادهای انسان را از کار بیندازد و نظم را از بین ببرد. تنوع میتواند تمرکز انسان را نابود کند و فراوانی میتواند فراموشی به بار بیاورد. نمیخواهم فقر و محدودیت را تحسین کنم ولی برخورداری از امکانات ظرفیت میخواهد. بعضیها با یک گوشی موبایل نظم روح و رفتارشان بهم میریزد.

۰۹ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۰۰

با خدا زندگی کنیم!

بیایید با خدا زندگی کنیم نه اینکه گاهی به او سر بزنیم! تا با کسی زندگی نکنی نمیتوانی او را بشناسی و با او انس بگیری . اگر مدتی شب و روز با کسی زندگی کنی به او انس خواهی گرفت. اگر با خدا انس پیدا کنی، شدیدا به او علاقمند میشوی. خدا تنها انیسی است که مانوس خدا را هرگز تنها نمی گذارد.

۰۸ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۴۹

حسود یا دلسوز؟

وقتی کسی موفقیتی به دست بیاورد، حسودان منتظر شکست او هستند و وقتی شکست بخورد، دل سوزان منتظر موفقیت او هستند. برای حسودان خبر خوشحال کننده، نقاط ضعف و شکست دیگران است و به سرعت آن را نقل میکنند و برای دل سوزان خبر خوشحال کننده، نقاط قوت و موفقیت دیگران است و به سرعت آن را خبر میدهند.

۰۷ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۳۸

کار سیاسیون

جامعه مانند زمین ، هم دارای دفینه های گرانسنگ و هم دارای زباله های مدفون و لاشه های متعفن. سیاسیون و افراد ذی نفوذ در جامعه دو نوعند : بعضیها کارشان اکتشاف و رو آوردن معادن ارزشمند جامعه است و بعضیها کارشان بیرون کشیدن مخازن مدفون زباله هاست. هر کسی کارش با گروهی راه میفتد.

۰۶ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۱۰

بی نظمی

بی نظمی فقط خودش بد نیست، خوبیهای آدم را هم خراب میکند. گاهی یک آدم توانمند در اثر دلسوزی نابجا یا حرص برای موفقیت های بیشتر بی نظم میشود، و این بی نظمی موجب تباهی همان توانمندیهایش میشود. نظم ممکن است گاهی شتاب حرکت انسان را بگیرد و یا آدم را محدود کند ولی موفقیت را تضمین میکند.

۰۵ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۱۹

نامه آقا

پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب ، آغاز مرحله جدیدی از انقلاب اسلامی است. جوان ها رهبرشان را در این عرصه تنها نگذارند

متن کامل صحبت های استاد پناهیان رو از اینجا ببینید.

۰۴ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۰۶

ذائقه انسان

علاقه به بدیها ذائقه انسان را تغیر میدهد و اجازه نمیدهد انسان از خوبی ها لذت ببرد؛ لذتی که در عمق فطرت انسان پنهان است. اگر ذائقه انسان تخریب شود، دیگر امکان لذت بردن از عبادت و احساس شیرینی ذکر خدا را از دست خواهد داد. همان طور که اگر ذائقه انسان تعالی یابد از گناه لذت نخواهد برد.

۰۳ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۵۸

ظرفیت

سعه صدر و ظرفیت یافتن انسان برای بلا مهمتر از بلا ندیدن است. همانطور که ظرفیت یافتن انسان برای لذت، مهمتر از لذت بردن است. اگر روح ما بزرگتر شود ،دیگر بلایا و لذت های کوچک مادی ما را از پا در نخواهند آورد و اهل بلا و لذت های برتر و بزرگتر خواهیم شد.

۰۲ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۲۷

خانم های خانه دار

زنان شهید ساز هستند، که در ده برابر شهادت ارزش دارد. خانم ها نه نیاز به جهاد دارند و نه به شهادت که به مقامات عالیه برسند؛ بلکه با همان نقش پنهان در دین به همه مقامات میرسند. در قیامت معلوم میشود که یک خانم خانه دار که به ظاهر هیچ کاری نکرده است، چه مقامی دارد و خیلی ها به مقامش غبطه میخورند. در قیامت معلوم میشود که عالم را خانم های خانه دار میچرخاندند.

۳۰ دی ۹۳ ، ۲۰:۰۸

 

نزاع حق و باطل

نزاع حق و باطل درگیری قوی با ضعیف است. باطل ذاتا دچار ضعف است و حق از انواع قوت و قدرت برخوردار است. هرگاه حق در نزاع با باطل شکست میخورد، ناشی از ضعف اهل حق است. یا معرفت به حق ندارند یا باورشان به نصرت خدا کم است و یا به حق عمل نمیکنند. و الا هیچ شکستی ناشی از قوت باطل نیست.

۲۳ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۲۳

تلاش برای رفع سو تفاهم ها (قسمت دوم)

دینداران باید برای رفع سو تفاهم هایی که دشمنان دین ایجاد میکنند، هزینه پرداخت کنند. از هزینه های مادی گرفته تا تحمل مظلومیت ها و سختگیری های مضاعف نسبت به خودشان تا مبادا دشمنان سو استفاده کنند و غریبه ها را دچار سو تفاهم کنند. این هزینه ها تماما توسط پروردگار عالم حساب خواهد شد.

۲۱ بهمن ۹۳ ، ۲۲:۲۱

تلاش برای رفع سو تفاهم ها (قسمت اول)

بسیاری از دین گریزیها ناشی از سو تفاهم است. دین داران برای رفع سو تفاهم ها باید تلاش کنند و الا دین گریزها مورد سو استفاده دین ستیز ها قرار خواهند گرفت. البته رفع سو تفاهم موجب هدایت یافتن همه نمی شود، چون هدایت یافتن به باطن پاکیزه هم بستگی دارد ولی سیاهی لشگر کفر را کم میکند.

۲۰ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۵۵

امید

انسان موجودی امیدوار و آرزو گراست، یعنی دوست دارد همیشه با امید و آرزو زندگی کند. علاقه او به امید تا حدی است که گاهی با خیالات، خودش را امیدوار میکند. ولی باید دانست در این دنیا همه امید ها جز امید به رحمت و کرم خدا قطع میشود و هیچ امیدی مانند امید به خدا انسان را گرم نمیکند.

۱۹ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۰۴

آرامش ؛ مقدمه خوبیها

آرامش موجب رویش جوانه های فطرت و شکوفایی استعدادهای انسان میشود. آرامش بستری برای جوشش حکمت، کسب معرفت و افزایش محبت به خوبیها و خوبان عالم است. البته آرامش کاذب که نتیجه غفلت از حقایق عالم است در وجود انسان اثر عمیق ندارد. آرامشی که در اثر توجه به خداست، مقدمه همه خوبیهاست.

۱۸ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۲۵

تغیر ذائقه

چشیدن لذت به ذائقه انسان بستگی دارد و ذائقه انسان قابل تغیر و تربیت پذیر است. تربیتش نکنی، تغیرش میدهند و تخریبش میکنند. آن گاه به جای لذت فراوان بردن از خدا، اندکی از دنیا لذت خواهی برد. چون هر چقدر هم انسان ذائقه خود را خراب کرده باشد، دنیا نمیتواند زیاد با آن متناسب بشود.

۱۸ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۲۱

تلخی ماندگار

اگر پدر و مادر با ما خوب رفتار نکنند قابل تحمل تر است و بالاخره دوران سختی آن به پایان خواهد رسید. ولی اگر فرزندان با ما خوب رفتار نکنند تلخی آن برای همیشه باقی خواهد ماند. اگر میخواهیم فرزندانمان با ما خوب برخورد کنند، به پدر و مادر مهربان باشیم، اگرچه آن ها با ما نامهربانی کنند.

۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۳۷

محبت به خوبان

دوست داشتن خوبان عالم به خاطر خوبیهایشان یک راه ساده و مهم برای نجات از دو رذیله بسیار بد تکبر و حسادت است. خوبان را باید دوست داشت، هر چند به نفع ما نباشند تا بتوان از خودخواهی و عوارض بد آن نجات پیدا کرد. اگر چه دوست داشتن اولیا خدا و دوستان آن ها بیشترین منافع را برای ما دارد.

۱۴ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۳۱

سبک بال بودن

اگر انسان خود را از علاقه های خودخواهانه و پست رها کند، سبک میشود، بال درمی آورد و پرواز خواهد کرد. هرگاه دیدید سبک بال نیستید به دنبال علاقه های بد و نابجا بگردید، به سرعت میشود آنها را پیدا کرد. سعی کنید با نفرت به آن ها نگاه کنید، تضعیف خواهند شد و صفای باطن شما تقویت میگردد.

۱۳ بهمن ۹۳ ، ۱۲:۵۳

محبت پروردگار

مهمترین دلیل محبت پروردگار به بندگانش صدور دستورات دینی و تعین ثواب و عذاب برای آن هاست و مهمتر از آن ارسال انبیا و اولیا است. با آن که میدانست دستوراتش را برخی از مردم اجرا نخواهند کرد و آن ها را سبک خواهد شمرد و اولیا عزیزش را اطاعت نخواهند کرد و آن ها را بسیار آزار خواهند داد.

۱۱ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۲۸

 

رحمت خدا واجب تر از هوا!

 

نیاز ما به رحمت خدا بیشتر از نیاز ما به آب و هواست. شاید به همین دلیل باید در آغاز هر کاری ذکر بسم الله الرحمن الرحیم را بر دل و زبان جاری کرد. اگر خدا به ما رحم نکند قوانین هستی ما را له خواهند کرد. همان قوانینی که باعث استحکام حیاتند و اگر نباشند نمیشود در این دنیا زندگی کرد.

۰۵ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۲۱

جهاد و زیارت !

 

زیارت مزار امام حسین ع میتواند در حد بهره برداری حضوری از امام ع نورانیت بیاورد. گاهی این زیارت مانند نصرت امام ع در زمان حیاتش ارزش دارد و الا در برخی روایات در حد جهاد در راه خدا و بلکه بالاتر از آن ذکر نمیشد. البته معلوم است که هیچگاه نباید جهاد را به خاطر زیارت صرف ترک کرد.

۰۴ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۴۰

نشانه اخلاص،تبلیغ محبوب!

 

اگر از عالم خودنمایی بیرون بیاییم، وارد عالم خلوص خواهیم شد. در آن عالم تمام شوق و ذوق ما این خواهد بود که محبوب خود را به دیگران نشان دهیم، نه خود را. خوبانی که میخواستند محبوب را معرفی کنند و ناخواسته خودشان هم شناخته شدند، از این مطلب رنجورند و به دلیل این رنج، اجر مضاعف هم میبرند.

۰۳ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۲۷

خودتو گول نزن !

با هر عبادت و کار خیری انسان میتواند خود را فریب بدهد. با هر خصلت خوبی انسان میتواند گول بخورد که آدم خوبی است و به مقصد رسیده است. مهمترین عامل اشتباهات آدمهای خوب، همین جور خودشیفتگیها است. ما نباید کسی را در خودشیفتگی کمک کنیم.

۰۱ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۱۳

راز داشتن عمیق ترین لذت ها !

عمیق ترین لذت بردن نتیجۀ رسیدن به دوست داشتنیهاست. بعضیها فکر میکنند اگر دوست داشتنیهای خود را تغییر دهند، دیگر لذت نخواهد برد. درحالیکه اگر دوست داشتنیهای آدم ارتقاء پیدا کند لذت هم بیشتر خواهد شد. آدمی که برای به دست آوردن دوست داشتنیهای بهتر، تلاش نمیکند از لذت بیشتر محروم است.

۳۰ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۰۹

تمایلاتت رو تغییر بده !

آدمها اکثرا به دنبال برآوردن نیازها و پاسخ گفتن به تمایلاتشان هستند، غافل از اینکه باید به دنبال تغییر نیازها و تمایلات باشند. اگر آدم نتواند درخواستهای خود را عمیقا تغییر داده و آنها را بهبود ببخشد، زیر بار سنگین تمایلات برآورده نشده و نیازهای پاسخ داده نشده له خواهد شد.

۲۹ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۵۰

اثر حب و بغض در افکار

 

تاثیر ناخواسته و ناخودآگاه حب و بغضهای پنهان و آشکار بر روی افکار و موضع گیری های آدم، مهمترین عامل هدایت و گمراهی است. اگر آدمها علاقه ها و نفرتهای خود را کنترل کنند و یا لااقل مراقب آثار آن در اندیشۀ خود باشند، جلوی اکثر خطاها گرفته میشود. حب و بغضها، امکان گفتگو را هم سلب میکند.

 

۲۸ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۳۴

هدف باید این دو ویژگی رو داشته باشه !

 

هدف باید هم دست نایافتنی باشد تا انسان بلند همت را جذب کند، و هم دست یافتنی باشد تا انسان را از رسیدن به خود نا امید نکند. تقرب به خدا تنها هدفی است که هم بلند است و هم میتوان به آن رسید. بقیۀ اهداف نه بلندند نه تحقق یافتنی، هر چه بیشتر به آنها دل میبندی بیشتر از آنها دور میشوی.

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۲۴

علت بی حوصلگی های انسان

 

حوصله نداشتن علامت در دسترس نبودن دوست داشتنیهاست. وقتی آدم پیش دوست داشتنیهایش باشد دچار بی حوصلگی نمیشود. اگر دلت جای دیگری باشد و یا دلت اینجایی که هستی نباشد، بی حوصله و بی انرژی میشوی. ولی اگر محبوبت خدا باشد همیشه باحوصله و پرانرژی خواهی بود، چون همیشه در کنار محبوبت هستی.

۲۶ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۴۱

لحظات قبل از خواب

لحظه های قبل از خواب در چه افکار و احوالی هستیم؟ گویی در همان حالت روح انسان فریز میشود و تا صبح همان حال و هوا بر روح ما تاثیر گذار خواهد بود. بهتر است قبل از خواب افکار مثبت داشته باشیم یا با قرائت قرآن و وضو داشتن، تمام لحظات استراحت خود را با کمترین زحمت نورانی نگه داریم.

۲۴ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۳۸

 

صفای باطن دنیا

اگر صفای باطن داشته باشیم، فریب ظاهر دنیا را نخواهیم خورد؛ اما شیفته باطن دنیا خواهیم شد. آدم با صفا، صفای باطن دنیا را میبیند و مدهوش آن میشود. صفای باطن دنیا حرکت عاشقانه ذرات عالم به سوی خداست. صفای باطن عالم همان یسبح الله ما فی السماوات و الارض است.

۱۸ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۱۲

چرا زیاد میخوابیم؟

وقتی به خواب میرویم جسم و روح خود را رها میکنیم تا تجدید قوا کنند. چرا زیاد میخوابیم؟ چون وقتی بیداریم معمولا بدجوری از جسم و جان خود استفاده میکنیم و موجب خستگی نابجای خود میشویم. ولی آدم حسابیها چون هنگام بیداری آرامترند، میتوانند کمتر بخوابند؛ کمیت و کیفیت زندگیشان بهتر است.

۱۷ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۴۲

مدیریت لذت

این ماییم که باید لذت ببریم، نه آنکه لذت ما را ببرد. ما باید غذا بخوریم، نه غذا ما را بخورد. ما باید درس بخوانیم، نه درس ما را بخواند. اگر تسلیم انواع لذت ها بشویم، لذت ما را برده است و دیگر نمیتوانیم خوب لذت ببریم. پس باید با لذت، غذا و حتی علم گزینشی برخورد کنیم تا مقهور نشویم.

۱۷ اسفند ۹۳ ، ۰۱:۲۵

انسان ؛ موجودی ضعیف

انسان ضعیف است. ضعیف در برار بسیاری از مشکلات و تنها قدرتی که به ضعف انسان احترام میگذارد خداست. خدا دوست دارد انسان از او کمک بخواهد. از درخواست های بنده اش خسته نمیشود. او به بندگان ضعیف خود از مادر مهربانتر است. حتی زمانی که در برار تمنا های بنده اش ظاهر سکوت میکند.

۱۴ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۲۱

زندگی یعنی ..

زندگی شبیه یک مسابقه برای بردن است تا یک مبارزه برای ماندن. زندگی تلاش برای فرار از نابودی نیست، تلاش برای برد است. زندگی تلاش برای بهترین انتخاب است نه ماندن سر دوراهی حیات و نابودی. مگر اینکه ما خود را در آستانه نابودی قرار دهیم و الا امتحانات خدا برای معین کردن بهترین هاست.

۱۳ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۳۹

مسابقه ای به نام زندگی!

زندگی مسابقه ایست که اکثر جوایزش را در عالم آخرت میدهند. بدون توجه به عالم آخرت نمیشود نمیتوان به هیچ حدی از زندگی راضی شد. البته بعضیها طبعا آدم قانعی هستند و یا تسلیم کمبود های دنیا میشوند. ولی بالا تر از اینگونه قتاعت ها آن است که ایمان به آخرت، تو را به حداقل ها در این دنیا قانع نماید.

۱۲ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۱۰

یکمی خودخواهی هم خوبه ها

خودخواهی همیشه بد نیست. معمولا در مرحله اول باید خودخواهانه در برابر وسوسه های ابلیس ایستاد. حتی خودخواهانه هم می توان به خداپرستی پرداخت، چون تمام منافع ما در گرو عبودیت است و تمام وسوسه های شیطان به ضرر ماست. در مرحله بعد باید از همین خودخواهی هم عبور کرد و عاشقانه بندگی کرد.

۱۱ اسفند ۹۳ ، ۰۵:۰۴

بندگی عاشقانه

 

اگر بتوانیم به نیازهای مادی خود علاقه پیدا نکنیم خیلی رها میشویم و رشد خواهیم کرد. نیازهای مادی را باید برطرف کرد اما اگر به آنها علاقه پیدا کنیم اسیر میشویم. ولی اگر بتوانیم به نیازهای معنوی خود علاقه هم پیدا کنیم خیلی رشد خواهیم کرد. علاقه به نیازهای معنوی یعنی بندگی عاشقانه.

۰۸ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۲۵

تاثیر تجمع خوبان

 

تجمع آدمهای خوب در کنار هم و همدلی، همصدایی و همکاری آنها با یکدیگر مهمترین منبع تولید قدرت حق و نور معنویت در عالم است. در حالیکه اهل باطل هرقدر دور هم جمع شوند اثر چندانی در عالم ندارند. هرچه قدر این تجمع بیشتر باشد معجزات بزرگتری می آفریند. مثل تجمع پیاده روی اربعین در کربلا.

۰۷ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۵۴

مهربانی

 

مهربانی کردن جدا از دلنشین بودن یک روش تربیتی هم بحساب می آید. وقتی به کسی مهربانی میکنی یعنی به او میگویی تو هنوز فرصت بازگشت داری، نیازی نیست از رفتار بدت دفاع کنی، میتوانی با آرامش به بد بودن رفتارت فکر کنی و به این نتیجه برسی که رفتار بدی داشتی و برای اصلاحت روی کمکم حساب کن.

۰۶ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۳۴

 

از شهدا مدد بگیرید ..

کسانی که خیلی دوست دارند برای هدایت دیگران تلاش کنند و عشق به سعادت آدمها داشته باشند به جای اینکه بمیرند ، شهید میشوند. این شهادت آن ها را صاحب قدرتی جاودانه و تاثیری گسترده برای کمک به انسان ها برای رسیدن به سعادت خواهد کرد. شهدا بهتر از فرشته ها به کمک ما آدم های مردنی می شتابند.

۰۵ فروردین ۹۴ ، ۱۱:۱۸

راه سنجش معنویت

معنویت و اخلاق تنها به ایمان و احساس خوب داشتن نیست و حتی صرف رفتار خوب هم برای رشد انسان کفایت نمیکند. باید آنقدر رفتارهای خوب را تمرین کنیم تا در آنها مهارت پیدا کنیم. خوب بودن به خودی خود سخت است و اگر مهارت نداشته باشیم سخت تر میشود. با دستورات دین به مهارتهای معنوی میرسیم.

۰۴ فروردین ۹۴ ، ۱۳:۴۱

تنگ نظری

تنگ نظری نوعی ضعف بینش است که از واقع بینی افراطی ناشی میشود. افراد تنگ نظر اگر آدمهای خوبی باشند درهای بهشت را بروی دیگران میبندند و اگر آدمهای بدی باشند درهای جهنم را به روی دیگران باز میکنند. تنگ نظری نوعا توام با نزدیک بینی است که معمولا ناشی از ندیدن وسعت رحمت خداست.

۰۳ فروردین ۹۴ ، ۱۱:۵۸

قدرت

بسیاری از اوقات باطن آدمها با ظاهرشان تفاوت دارد؛ حتی خود آدمها هم اکثرا خود را نمیشناسند. برخی ظاهر بدی دارند ولی باطنشان خوب است و بعضیها برعکسند. مهمترین محک تشخیص صفای باطن، قدرت است. هر چقدر قدرت، عقل کسی را بیشتر افزایش دهد و هواپرستی او را بیشتر کاهش دهد، صفای باطن بیشتری دارد.

۰۲ فروردین ۹۴ ، ۰۳:۰۵

مبارزه دائمی

با هر انگیزه خوبی که با هوای نفس مبارزه کنی، خواهی دید که در لابلای انگیزه های خوب، هوای نفس دیگری پیدا میشود. هوای نفس مانند علف هرزه در مزرعه دل ما میروید.  هر چه این مزرعه را با معنویت آبیاری میکنی، علف هرزه ها هم بیشتر آب میخورند. چاره این نیست که دلت را بخشکانی؛ باید دائما علفها را درو کنی.

۲۶ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۰۵

راه رسیدن به قدرت

قدرت هایی که انسان میتواند به دست بیاورد، بسیار بیشتر از آن است که قابل تصور است. تنها راه به دست آوردن این قدرت ها ، مخالفت با هوای نفس به امر خدا و عبادت مخلصانه است. البته اگر کسی بخاطر به دست آوردن این قدرت ها، مجاهدت و عبادت کند به دنبال هوا رفته است و عبادتش مخلصانه نخواهد شد.

۲۵ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۱۳

دوست داشتن

دوست داشتن اتفاقی است که اگر نیفتد زندگی سرد خواهد بود و اگر اتفاق بیفتد به مرور همه چیز را آتش خواهد زد. دوست داشتن حد وسط ندارد. اگر به کسی علاقه نداشته باشی شاد نیستی، اگر کسی را دوست داشته باشی غمگین خواهی شد. مگر این که خدا را بیش از همه دوست داشته باشی؛ آن گاه به تعادل میرسی.

۲۴ اسفند ۹۳ ، ۱۵:۱۲

سهمیه لذت در دنیا

اگر باور کنیم سهم ما از لذت در دنیا هیچ گاه کم نمیشود و طبق مقدرات الهی سهمیه خود را دریافت خواهیم کرد، هیچ گاه گناه نخواهیم کرد. هر چه از طریق گناه بناست به ما برسد از راه صواب بهترش به ما خواهد رسید. گناه فقط سهمیه ما را از لذت کم میکند و راه درست، سهمیه ما را افزایش هم میدهد.

۲۳ اسفند ۹۳ ، ۰۶:۵۹

نحوه برخورد با محدودیت های زندگی

دنیا سرشار از محدودیت هاست، محدودیت هایی که اکثرا برطرف نمیشوند. محدودیتها نوعا رشد آفرینند. عاقل کسی است که محدودیت های اجتناب ناپذیر را راحت میپذیرد. اما عارف کسی است که حتی اگر تمام محدودیتهایش را بردارند و او را از قدرتهای خاص برخوردار کنند، حاضر نمیشود خارج از محدودیت زندگی کند.

۲۰ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۱۵

تفاوت خودت را با حیوانات بیشتر کن!

انسان میتواند مانند پرنده ها پرواز کند، مانند ماهی ها شنا کند و مانند دیگر حیوانات روی زمین راه برود. اما نمیتواند فراموش کند که انسان است و باید با حیوانات فرق داشته باشد. حیوانات میتوانند مثل تو غذا بخورند و نفس بکشند؛ اما نمی توانند مانند تو فکر کنند. تفاوت خودت را با حیوانات بیشتر کن!

۱۹ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۰۹

 

 

عمرمان هدر میرود اگر ...

کارگردان هستی برای هر یک از ما نقشی در نظر گرفته است که اولا باید آن را درست تشخیص بدهیم و ثانیا آن را درست ایفا کنیم. فرقی ندارد نقش ما چه باشد. اگر دچار هیجانات کاذب باشیم و تسلیم هدایتهای ظریف کارگردان نشویم، نمیفهمیم از ما چه میخواهد و نقش خود را پیدا نمیکنیم و عمرمان هدر میرود.

۱۹ فروردین ۹۴ ، ۱۱:۴۶

معنای مجاهدت

اگر در انجام هر کاری از تمام ظرفیت های خود استفاده کنیم، مجاهدت کرده ایم. سخت کوشی و مجاهدت معنایش این نیست که بیش از ظرفیت خودمان کار کنیم، بلکه باید تمام ظرفیت خود را به کار بگیریم و تلاش کنیم و آن بخش از استعدادهای خودمان را که تا کنون به کار نیامده، فعال کنیم. یک جهادگر منتی بر دیگران ندارد، تنها خود را بیش از دیگران شکوفا کرده و از مرگ استعدادهایش جلوگیری کرده است.

۱۸ فروردین ۹۴ ، ۱۶:۳۹

راه کاهش رنج‌

ما نمیتوانیم کاری کنیم که دیگر در دنیا رنج نبریم، اما میتوانیم رنج خود را کمتر کنیم. برای اینکه رنج خود را کاهش دهیم اولا باید معصیت نکنیم ، ثانیا باید ظرفیت خود را بالا ببریم و اهل صبر باشیم. آغاز صبر و ظرفیت این است که بدانیم دنیا محل رنج است و نمیشود رنج را از زندگی دنیا حذف کرد .

۱۶ فروردین ۹۴ ، ۱۸:۲۳

قله کمال

قله کمال یک انسان این است که تسلیم محض خدا باشد. بعضیها تصور میکنند چنین حالتی یعنی انفعال و به کار نگرفتن تواناییها و حذف استقلال انسان. در حالی که باید تمام توانایی ها و استقلال خود را در رفع موانع برای رسیدن به این قله به کار بگیریم تا اسیر این و آن نشویم و به قدرت مطلق برسیم.

۱۵ فروردین ۹۴ ، ۱۳:۱۶

بهره دنیا

این که دین ما را از دنیا بر حذر داشته، برای آن نیست که از دنیا بهره نبریم یا کم بهره مند بشویم و یا فقط بی دینها از دنیا بهره ببرند، بلکه برای آن است که اتفاقا تمام بهره خود را از دنیا ببریم و با حرص و ولع ، همان بهره اندک را خراب نکنیم؛ چون بهره دنیا اساسا کم است برای متدینها کمتر .

۱۳ فروردین ۹۴ ، ۱۲:۳۵

تفاوت انسان های شریف و انسان های پست

معصومین علیه السلام فرموده اند : انسان شریف، با احترام مودب میشود و افراد پست تنها با زور ادب میپذیرند. میخواهید بدانید کسی از شرافت روحی برخوردار است یا نه ، سعی کنید مدتی با برخورد کریمانه او را مودب نمایید. اگر پاسخ مثبت داد، اون انسان شریفی است و الا آدم بی مایه ایست که باید از شرش بر حذر بود.

۱۲ فروردین ۹۴ ، ۱۳:۳۹

یادداشت استاد پناهیان پس از وقایع اخیر یمن

"فراخوانی برای فریاد استغاثه"

۱۱ فروردین ۹۴ ، ۱۰:۱۰

زندگی را سخت نکنیم ...

زندگی خلاصه میشود در نیازمندی و تلاش برای رفع نیازها، علاقمند شدن و تلاش برای رسیدن به علاقه ها ؛ نیاز ها و علاقه هایی که بعضا برآورده نمیشوند. وقتی زندگی سخت میشود که انسان به نیازهای خودش شدیدا علاقه پیدا کند و یا علاقه های خودش را نیاز تلقی نماید. خدا دوست دارد راحت زندگی کنیم.

۱۰ فروردین ۹۴ ، ۱۲:۵۴

نگاه از بالا

از بالا نگاه کردن یعنی گذشته  آینده ی واقعیت را دیدن و محدود به زمان حال نشدن؛ یعنی آثار دراز مدت هر پدیده ای را دیدن و ریشه های عمیق آن را فهمیدن. از بالا نگاه کردن یعنی فرایند ها را دریافتن و مسیر حرکت را ترسیم کردن. اگر از بالا نگاه نکنیم، غرق شدن در جزئیات گمراهمان خواهد کرد.

۰۹ فروردین ۹۴ ، ۱۷:۵۳

تقوا

مهم ترین سفارش دین و انبیا الهی تقوا است ، نه صرف اصلاح صفات اخلاقی. بدون تقوا رفتار خوب و صفات خوب ما پذیرفته نمیشود. چرا گاهی از اوقات تاکید ما بر اخلاقیات بیشتر از تقوا میشود؟ اگر بیش از صفات خوب اخلاقی به تقوا اهمیت میدادیم ؛ امروز از شر همه صفات بد اخلاقی خلاص شده بودیم.

۰۸ فروردین ۹۴ ، ۱۸:۲۱

 

سفر

سفر آدم را سبک بال بار می آورد و روح انسان را از مرداب شدن نجات میدهد. اگر بتوانیم در هر سفر به یاد آخرین سفر بی بازگشت خودمان باشیم و در کنار هر چمدان بستن، برای آخرت هم باری ببندیم و بیش از پیش آمادگی رها کردن وطن را پیدا کنیم، خیلی بهتر خواهد شد. خدا کند آخرین سفرمان بی خطر باشد

۰۳ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۱:۲۵

یک بیماری خطرناک و واگیردار

آدم شاکر ذهنش در به در دنبال نعمت میگردد و هیچ نعمتی از دید او پنهان نمیماند و همیشه خود را غرق در خوشبختی میبیند و آدم کفران نعمت کننده، تنها کاستیها را میبیند. شکر یک رفتار ساده نیست، یک روحیه لطیف و طرز فکر صحیح است. ناسپاسی یک بیماری خطرناک و واگیردار است.

۰۲ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۰:۳۹

نگاه دقیق برای رشد علمی

اگر اهل علم به جاهلان نگاه کنند و به دنبال برتری یافتن بر آنان باشند ، هیچ گاه در علم پیشرفت مطلوبی نخواهند داشت و متکبرانه متوقف خواهند شد. ولی اگر به عظمت علم و کوچکی خودشان در برابر آن نگاه کنند، فراتر از حد انتظارشان به اعماق علم دست میابند و هرچه عالمتر بشوند، متواضع تر میشوند.

۳۱ فروردین ۹۴ ، ۱۱:۴۴

خودت را فراموش نکن!

اینکه اگر کسی خدا را فراموش کند ، خود را نیز فراموش خواهد کرد ؛ بدترین بلایی است که میتواند بر سر انسان بیاید. خودفراموشی وضعیتی است که هیچ انسان خود خواهی حاضر نیست آن را بپذیرد. اگر خودت را فراموش کنی، هیچ گاه نمیتوانی برای حفظ منافعت قدمی برداری و دائما به ضرر خودت اقدام خواهی کرد.

۳۰ فروردین ۹۴ ، ۲۳:۵۳

مراقب همیشگی

خدا بازی های کودکانه ما را میبیند و با ما مدارا میکند ؛ خطاهای احمقانه ما را میبیند و تحمل میکند ؛ فرصت هایی که از دست میدهیم را میبیند و صبر میکند. دائما پس از هر اشتباهی که از ما میبیند زمینه کار خوب دیگری را برای ما درست میکند که جبران کنیم و هرگز خسته نمیشود. دائما مراقب ماست.

۲۸ فروردین ۹۴ ، ۱۷:۴۷

خواسته های خدا

انسان میتواند از اتفاق هایی که برایش می افتد و مقدراتی که خدا برایش رقم میزند متوجه خواسته های خدا از خودش بشود. البته ما در پیش آمدن حوادث خوب و بد در زندگیمان موثریم، ولی اینکه اساسا در چه فضایی قرار میگیریم و چگونه بازتاب رفتار ها، تصمیمات و خواسته هایمان را میبینیم دست خداست.

۲۷ فروردین ۹۴ ، ۱۵:۳۳

گرفتاری

اگر انسان ها گرفتاری های متعدد نداشتند، گرفتاری های فراوانی برای دیگران و حتی خودشان فراهم میکردند، خدا خیلی ها را با گرفتاری هایی که برایشان پیش می آورد، کنترل و محافظت میکند. خوش به سعادت کسانی که اگر گرفتار نبودند بیشتر به دیگران خدمت میکردند و گرفتاری دیگران را بیشتر بر طرف میکردند.

۲۶ فروردین ۹۴ ، ۱۰:۲۷

احساس نیاز به نماز

اگر آدم از تعادل روحی کافی و کمی تجربه معنوی برخوردار باشد به نماز احساس نیاز خواهد کرد. احساس نیاز به نماز حس مخصوصی است که قابل بیان نیست ولی مهم ترین عامل خوب نماز خواندن و لذت بردن از نماز است. یکی از مهم ترین راه های بیدار شدن این احساس نیاز ، خواندن نوافل همراه نماز های واجب است.

۲۵ فروردین ۹۴ ، ۲۲:۳۳

حرکت

حرکت جز لاینفک حیات آدمی است. اگر به سوی بهتر شدن در حرکت نباشیم به سوی بدتر شدن میرویم. ایستایی در حیات معنا ندارد. ما مجبوریم هر لحظه به سوی خوبتر شدن حرکت کنیم و الا ناخواسته وضعمان بدتر خواهد شد. اهمیت مغفرت پروردگار در این است که دائما سقوط ما را جبران میکند تا نابود نشویم.

۲۳ فروردین ۹۴ ، ۱۸:۴۵

بدترین انتخاب

بدترین انتخاب، انتخاب بد در مقابل بدتر نیست، چون به آن مجبور میشوی. بدترین انتخاب، انتخاب خوب در برابر خوبتر است چون به کم قانع شدن در خوبیها، آغاز سقوط است. اهل خوبیها باشی و به کم قانع باشی یعنی « ما قدروا الله حق قدره » . آغاز خراب شدن انسان با محبت به دنیاست. دنیا بد نیست ، کم است!

۲۲ فروردین ۹۴ ، ۱۶:۲۵

 

تاثیر ارتباط با خدا

ارتباط با خدا نقائص روح انسان را برطرف میکند، چون خدا بی نقص است و هیچ نقصی را در دوستان و مقربان خود باقی نمیگذارد. ارتباط با خدا، قدرت انسان را افزایش میدهد چون خدا قوی است و ضعف دوستان خود را برطرف میکند. ارتباط با خدا موجب میشود خدا همه خوبیها خود را به مقربین خود عنایت کند.

۱۶ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۰:۴۸

مسئله اساسی

اگر آدم درگیر با یک موضوع مهم و بسیار حیاتی باشد، دوستان او سعی میکنند نیاز ها و مسائل کوچک و فرعی او را برطرف سازند تا او بتواند به مسئله اساسی خود برسد. اگر ما هم درگیر یک مسئله بزرگ یعنی تقرب الی الله باشیم، خدا مسائل کوچک ما را حل میکند تا ما بتوانیم به مسئله اساسی خود بپردازیم.

۱۵ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۲:۴۰

اینگونه گفتگو ها را کم کنیم!

آدم دوست دارد خوبی ها و رنج های خود را برای دیگران تعریف کند و یا آن ها را از زبان دیگران بشنود. اما خدا دوست دارد شایستگی مصاحبت با او را پیدا کنیم، برای همین باید اینگونه گفتگو ها با دیگران را کم کنیم. نباید دنبال آبرو پیش دیگران و گدای محبت دیگران باشیم، تا خدا قلب ما را پر کند.

۱۳ اردیبهشت ۹۴ ، ۲۳:۰۰

تنوع طلبی

خدا تنوع طلبی و دل زدگی را در آدم قرار داد تا در جایی از مواهب دنیا متوقف نشوند، از هر چه غیر خداست عبور کند تا به خدا برسد. آن جاست که آرام میگیرد ، چون هم ثبات دارد و هم تنوع طلبی را ارضا میکند. اما ما تنوع طلبی را برای ظلم به دیگران و برای سرگرمی و فرار بیشتر از خدا استفاده میکنیم.

۱۱ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۰:۳۱

مدیریت حیات

یکی از مهمترین فوائد مدیریت و برنامه ریزی، تقسیم امکانات و زمان بندی فعالیت هاست تا بیشترین بهره برداری از حداقل امکانات صورت گیرد. عالی ترین مدیریت ، برنامه ریزی برای تمام عمر است. اگر عمر خود را زمان بندی کنیم و از ابتدا ، انتهای آن را ببینیم، به بلوغ فکری در مدریت حیات رسیده ایم.

۱۰ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۰:۳۳

لذت مهربانی

مهربانی به دیگران نباید ناشی از ضعف و ترس باشد و الا لذت مهربانی چشیده نمیشود و برای دیگران هم دلنشین نخواهد بود. مهربانی یک فرد قوی و شجاع هم برای خود او لذت بخش است و هم برای دیگران. بهترن راه کسب شجاعت و قوت روحی ارتباط با خدا و توکل است. ایمان منشا مهربانی های لذت بخش است.

۰۸ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۰:۳۸

با خدا باش!

وقتی تنها شدی، با خدا باش و هنگامی که تنها نبودی، بی خدایی نکن. خدایی که در سکوت همیشه با تو هست و هیچگاه تنهایت نمی گذارد و صبورانه منتظر توجه توست تا تو را همراهی کند. بی خدا باشی، ضرر میکنی!

۰۷ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۵:۴۷

شهاب

تمایلات معنوی مانند شهاب هایی از آسمان دل ما عبور میکنند و راه را به ما نشان میدهند؛ زمان این عبور کوتاه است و تکرار آن زیاد نیست. اگر به عبور این شهاب ها بی تفاوت باشیم ، آسمان های دیگری را برای نور افشانی انتخاب میکنند و اگر به الهاماتشان توجه کنیم، آسمان دل ما را نور افشانی میکنند.

۰۶ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۴:۳۳

مثل دریا ..

در حالی که میشود از شنا در دریا لذت برد و بر امواجش سوار شد و از نسیم لطیفش بهره مند شد، ولی بعضیها در آن غرق میشوند. دنیا هم همینطور است، نباید در دنیا غرق شد. باید مهارت داشته باشی در آن شنا کنی و بر امواجش سوار شوی و از نسیمش تنفس کنی، اما اگر حریص دنیا باشی و مست آن بشوی، غرق شده ای!

۰۵ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۳:۲۴

دینداری منفعلانه ؛ دینداری فعالانه

بعضیها ها منفعلانه دینداری میکنند چون دوست ندارند به جهنم بروند و مورد غضب الهی قرار بگیرند و این تنها دلیل دینداریشان است.ولی بعضیها فعالانه دینداری میکنند، انگیزه آن ها این است که دوست دارند بهشت و رضایت الهی را فتح کنند. تنها در دینداری فعالانه لذت معنویت و تقرب چشیده میشود.

۰۴ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۱:۴۴

 

 

هنر برای حقیقت

هنر بیش از آن که زبان واقعیت باشد، زبان بیان حقیقت است و نقص علم را برای بیان حقیقت جبران میکند. هنرمند اگر اهل درک حقائق باشد از واقعیتها نیز برای بیان حقائق استفاده خواهد کرد و الا در واقعیت ها سردرگم میشود و حقیقت را رها میکند. یکی از مهم ترین حقائق عالم، معنا داری و هدف واقعیت هاست.

۲۹ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۴:۴۹

بازداشتگاه

تقوا بازداشتگاه نفس و زندانی است بسیار بزرگتر و آبادتر از دنیایی که در آن زندگی میکنیم و میل رهایی در آن را داریم. با ورود به عمق این بازداشتگاه به جهان تازه و لذت بخشی وارد میشویم که دیگر هرگز هوس بیرون رفتن از آن را پیدا نخواهیم کرد. بیایید به جرم خدا پرستی به زندان تقوا برویم.

۲۸ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۴:۳۱

زشت تر از گناه

آنچه بیشتر از ترک گناه مهم است، تواضع به پروردگار و آنچه از گناه زشت تر است، تکبر به خداوند متعال است. زشتی گناه بیشتر به این دلیل است که نافرمانی خداست والا معلوم است که گناه به خودی خود برای انسان ضرر دارد. همچنانی که زیبایی کار خوب بیشتر به دلیل اطاعت از خداست نه فوائد طبیعی آن.

۲۶ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۵:۱۸

حیرت آور ترین پدیده عالم

حیرت آور ترین پدیده عالم عظمت مخلوقات خدا نیست ؛ چرا که ناشی از قدرت خداست و این چندان تعجب ندارد. آنچه بیش از هر موضوع در عالم موجب حیرت است ، علاقه وافر این خدای با عظمت و پرقدرت به انسان است که موجب شده تمام عالم را برای او بیافریند و تمام اولیا و ملائک را در خدمت او قرار دهد.

۲۵ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۴:۴۳

باور و بدن

میان بدن و باور رابطه ای عمیق برقرار است. مانند اینکه غذای حرام و حتی شبهه ناک بر باورهای انسان تاثیر منفی دارد. شستن بخشی از بدن در وضو، حرکات بدن در نماز و گرسنگی در روز ها از جمله نمونه های فراوان این رابطه هستند. باید به این رابطه توجه کنیم و بدن را برای رشد روح به کار بگیریم.

۲۳ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۲:۴۵

زندگی جاودانه

خدا مهربانتر از آن است که به ما یکبار فرصت زندگی بدهد و در حالی که بنده اش را عاشق وجود آفریده، دوران کوتاهی به ما مهلت حیات بدهد. دنیا دستگرمی است و الا ما برای همیشه زندگی خواهیم کرد و برای همیشه سرگرم زیبایی های عالم خواهیم بود. در دنیا بناست سطح زندگی جاودانه خود را معین کنیم.

۲۲ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۲:۳۹

انسان های آخرتگرا

اندیشیدن درباره حیات آخرت، انرژی ، نشاط و قدرت فوق العاده برای زندگی میدهد. تفکر درباره زندگی پس از مرگ، ما را مشتاق و منتظر حضور در آخرت میکند و عبور از دالان مرگ را برای انسان آسان مینماید. کسی که آخرتگرا باشد، اسیر تلخ و شیرین دنیا نمیشود و از درون آباد و نیرومند میشود.

۲۱ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۰:۰۹

خودمان را بشناسیم

نگاه زیادی به زندگی دیگران ، بیشتر از آن که ما را از دیگران باخبر بکند، ما را از خودمان بی خبر خواهد کرد. در حالی که هر چه بیشتر به خودمان نگاه کنیم و از خودمان خبردار شویم، بیشتر از احوال دیگران خبردار خواهیم شد. کسی که از حال خودش بی خبر باشد به حال کسی مفید نمیشود و دیگران را نمیشناسد.

۲۰ اردیبهشت ۹۴ ، ۲۲:۴۸

دنیا ما را راضی نخواهد کرد

دنیا به صورتی طراحی شده که هیچگاه انسان را راضی نمیکند. آدم های باهوش سعی میکنند دنیا را به میل خود دربیاورند. ولی دنیا به صورتی مدیریت و مقدر میشود که اجازه نمیدهد مانند بهشت راحت باشیم. باید باور کرد دنیا هیچگاه بطور کامل به کام ما نخواهد بود و تنها محل عبور و امتحان است.

۱۹ اردیبهشت ۹۴ ، ۲۱:۵۳

زندگی راحت تری خواهیم داشت اگر ...

اگر محدودیت های دنیا را باور کنیم، زندگی راحت تری خواهیم داشت. اگر تلخی های دنیا را باور کنیم، زندگی شیرین تری خواهیم داشت. اگر قیامت و حساب و کتاب را باور کنیم، شدیدا سرگرم تنظیم پرونده اعمالمان خواهیم شد و دائما به دنبال افزایش امتیازمان میشویم و از این سرگرمی لذت خواهیم برد.

۱۷ اردیبهشت ۹۴ ، ۱۳:۵۷

 

نشاط معنوی

غم، علامت یک نقص بزرگ در روح انسان است. غم بیمار کننده و کسالت آور نتیجه نداشتن دلخوشیهای معنوی است. تمام دلخوشی های معنوی انسان خود خداست و دیدار اولیا خدا و حضور در بهشت و رضوان الهی و نیز انجام کار مخلصانه برای خدا. دائما روح ما نیازمند نشاط معنوی است.

۱۲ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۱

دلگرفتگی

اگر دنیا موجب دلگرفتگی تو شد، دنبال دلیل و مقصر خاصی نباش. تا دنیا دنیاست وضعش همین است. با دل گرفته در خانه خدا برو ، او دنیا را اینگونه آفریده، پس تو را تحویل میگیرد. بگو نمیخواهم با دنیا دلگرفتگی ام را برطرف کنم، میخواهم تو دلم را با خودت شاد کنی، خدایا تو در هر دلی باشی دیگر نمیگیرد.

۱۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۴۶

تنها رفیق

ما در دنیا غربیم و تنها رفیق ما در دنیا خداست. او بهتر از خود ما میداند در چه جایی زندگی میکنیم. او تلخی های دنیا را بهتر از ما خبر دارد. گاهی ما خود را فریب میدهیم ولی خدا میداند چه زجری میکشیم. خدا دنیا را خود آفریده ، آن هم به گونه ای که غریبی ما جز با رفاقت با او از بین نمیرود.

۱۰ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۳۷

فرار

دنیا برای ما جای قرار نیست ، جای فرار است. فرار از شیرینی های دنیا، چون صدمه میزند و دائما انسان را در حسرت نگه میدارد. فرار از دنیا به معنای ترک آن نیست چون به آن مجبوریم؛ کافی است دلمان را از آن فراری دهیم. ولی اگر از دنیا فرار کنیم سختیهایش کم خواهد شد و شیرینی های اندکش بسیار میشود.

۰۹ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۰۹

طراحی دنیا

دنیا نمیتواند انسان را از شیرینی و لذت سیراب کند، اگر یک وقتی بتواند خوشی به انسان برساند با همان خوشی به انسان صدمه نیز خواهد زد. دنیا اینگونه طراحی شده و نمیشود سنت های خدا را تغیر داد. وقتی میخواهیم از دنیا بیشتر از حدش لذت ببریم به گناه می افتیم، دست آخر هم دست ما خالی خواهد ماند.

۰۸ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۰۰

جاودانه ها

غم، ناشی از دوست داشتنی های ماست. هر کسی به سوی دوست داشتنی های خود میرود به سوی غمگین شدن حرکت کرده است. اگر به دوست داشتنی هایت نرسی غمگین میشوی و اگر به آن ها برسی، بهترین خاطراتت تو را غمگین خواهد کرد. اگر کسی میخواهد غم نابودکننده نداشته باشد باید فقط به جاودانه ها علاقمند بشود.

۰۶ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۷

مبارزه اجباری یا مبارزه اختیاری؟

اگر با اختیار و به خاطر خدا مبارزه با نفس نکنیم، با اجبار و بدون آن که به خاطر خدا باشد مبارزه با نفس خواهیم کرد؛ ولی بسیار تلخ تر و بی فایده تر ، به خاطر مشکلاتی که برای انسان پیش خواهد آمد و این قانون حیات است. پس بهتر است از همان اول طبق دستورات دین مبارزه با نفس داشته باشیم.

۰۴ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۱۴

اخلاص در کار اقتصادی

اخلاص در کار اقتصادی ارزشمند تر از خلوص در عبادت است. اگر کار اقتصادی که موجب منافع آشکار دنیوی است، به خاطر خدا انجام شود، هم موجب برکت مال خواهد بود و هم مقدمه ای برای آسیب زدایی از ثروت خواهد شد. پرداخت خمس و زکات و انفاق در راه خدا هم سهل تر انجام میپذیرد.

۰۲ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۳

متدین های مغرور!

متدینهایی که اهل دعا نیستند باید به دینداری خود تردید کنند. جامعه دینی باید محافل دعای پر رونقی داشته باشند و الا متدین را غرور و نخوت فرا میگیرد و مردم را از دیداری متنفر خواهد کرد. اگر آدم های خوب اهل تضرع باشند، برای آدم های بد پر جاذبه تر و هدایت کننده تر خواهد بود.

۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۰۱

خانواده

در خانواده، یک زن و مرد، با تفوت های ساختاری و مهم، در کنار یکدیگر قرار میگیرند که باعث شیرینی ها و تلخی هایی میشود. شما اگر این مسئله را پیش بینی نکرده باشید، نه استعداد برخورداری از شیرینی هایش را خواهید داشت و نه ظرفیت تحمل و برخورد مناسب با تلخی هایش را پیدا میکنید.

۳۰ اردیبهشت ۹۴ ، ۲۳:۱۲

 

 

صداقت

صداقت تنها در گفتار نیست؛ در رفتار هم باید باشد. همان طور که صداقت در پایبندی به عهد هم ذکر شده است. وقتی کسی رفتاری میکند که علی القاعده باید نیت خوبی داشته باشد ولی در باطن نیت درستی ندارد با اینکه دروغ نگفته؛ اما رفتار صادقانه ای نداشته است. بعضیها با خودشان هم صداقت ندارند.

۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۶

سطح نگاه

هر چه بر سن آدم افزوده میشود سطح نگاهش بالاتر میرود؛ زمان را کوتاه میبیند و زمین را کوچکتر میابد. اگر ارتفاع سطح نگاهش به بالاترین حد خود برسد؛ قیامت را هم میبیند. گویی وقتی سطح نگاه انسان بالا میرود؛ خود او را نیز به پرواز در می آورد و اوج میگیرد و لذت پرواز را احساس خواهد کرد.

۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۳

آدم های بلند همت

دین برای آدم های بلند همت است و به مذاق کسی که بلند پرواز است خوش می آید. باید ببینیم چه چیز آدم را از همت بلند باز میدارد؟ تربیتی که قله گرا نیست و قلعه محور است؛ تبلیغاتی که بزرگنمای اشیا کوچک است و هر نوع فقر مادی و جهل معنوی ؛ همت بلند ر ا نابود و انسان را از پرواز ناامید میکند.

۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۹

کار اصلی ما چیست؟

عبادت کار اصلی ما آدم‌ها است؛ بقیۀ کارها همه سرکاری هستند. برای رسیدن به این باور باید تفکر کنیم برای چه آفریده شده‌ایم؟ آیا جز برای ملاقات خدا خلق شده‌ایم؟ آیا بزرگترین واقعۀ زندگی ما ملاقات با خدا نیست؟ عبادت یعنی روبروی خود خدا بایستیم و در این باره بیندیشیم.

۲۷ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۳۱

لحظه‌های ناب زندگی

لحظه‌های بی‌قراری و دل‌گرفتگی، لحظه‌های ناب زندگی انسان است؛ شاید خدا می‌خواهد در این لحظه‌ها که ارتباط تو با دیگران به هر دلیلی قطع می‌شود، خود را به تو نشان دهد و ارتباط عمیقی بین تو و خدا ایجاد کند. این لحظه‌ها را از دست ندهیم، از آن فرار نکنیم، دل‌گرفتگی یعنی دل ما از همه خسته شده و خدا را می‌خواهد.

۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۵

خدا چه کسی را دوست دارد؟

کسی که خدا او را دوست داشته باشد، زیاد به او فرصت ثواب میدهد و فرصت گناه زیاد به او نمیدهد مگر اینکه مطمئن باشد خطا نخواهد کرد. خدا چه کسی را دوست دارد؟ کسی که از فرصت گناه سو استفاده نمی کند. خدا چه کسی را بیشتر دوست دارد؟ کسی که از کمترین فرصت ثواب، بیشترین استفاده را میکند.

۲۵ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۴۱

کلید طلایی زندگی مشترک

مردان اطاعت و زنان محبت میخواهند. آقایان دل خانم ها را نشکنند؛ خانم ها غرور مرد را نشکنند.

۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۲۲

چرا نمی‌توانیم به خدا توکل کنیم؟

بنا بود مصرف «ترس» در انسان این باشد که از همۀ خطرها بترسد و مانند کودکی که به مادر پناه می‌برد، به خدا پناه ببرد و سپس با تکیۀ به او از چیزی نترسد، اما هم از خطرات اصلی حیات نترسیدیم و هم هر گاه ترسیدیم به خدا پناه نبردیم؛ حالا از پناه بردن به خدا می‌ترسیم یعنی نمی‌توانیم به او توکل کنیم.   

۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۳

از تنهایی گله نکنیم!

انسان موجودی تنهاست. کسی نمیتواند از تنهایی و غربت ذاتیش رهایی پیدا کند. خانواده و رفقا تا حدی میتوانند این تنهایی و غربت را بر طرف کنند ولی غربت انسان هیچ گاه به طور کامل زائل نمیشود. خدا انسان را طوری آفریده که تنهاییش فقط با خدا بر طرف شود. از غربت و تنهایی گله نکنیم و آن را تقصیر این و آن نیندازیم!

۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۱۴

سلام بر ابراهیم ( قسمت دوم )

به مردم و جوان‌هایی که این کتاب را نخوانده‌اند هم توصیه می‌کنم که حتماً به مطالعۀ این کتاب بپردازند و مطمئن باشند که نگاه و رفتارشان قبل از خواندن این کتاب، با بعد از مطالعۀ آن متفاوت خواهد شد. و حتی می‌توانند تاریخ زندگی خود را دو قسمت کنند: یکی قبل از خواندن این کتاب و یکی بعد از خواندن این کتاب. بنده مبالغه نمی‌کنم و مطمئن هستم هر کسی این کتاب را بخواند و با این شخصیت آشنا شود، عرض بنده را تأیید خواهد کرد. حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) می‌فرمود: مطالعۀ زندگی خوبان به منزلۀ کلاس اخلاق است. و شما با مطالعۀ این کتاب، اثر معنوی آن را در وجود خودتان لمس خواهید کرد.

۲۱ خرداد ۹۴ ، ۰۷:۳۷

سلام بر ابراهیم ( قسمت اول )

بنده مبلغ یک کتاب هستم؛ کتاب «سلام بر ابراهیم» که نویسندۀ محترم کتاب می‌فرماید: وقتی که کتاب را تمام کردم، استخاره بلد نبودم و تمرین نداشتم، ولی قرآن را باز کردم و نیت کردم که خدایا! اسم کتاب را چه بگذارم؟ اول صفحه آمد: «سَلَامٌ عَلىَ إِبْرَاهِیم»(صافات/109) برای جوانهایی که اهل تفریح و خوشگذرانی هم هستند، پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخوانند تا ببینند که با کتاب هم می‌شود تفریح کرد و خوش‌گذراند. این کتاب، کتابی نیست که از زندگی کسی برای ما حرف بزند که اهل ظواهر معنوی یا ادعای حزب‌اللهی‌گری باشد. شما بعد از خواندن چند صفحه از این کتاب متوجه می‌شوید که شهید هادی اصلاً اهل این چیزها نبود. شما با خواندن این کتاب، می‌توانید یک آدم حسابی را از نزدیک تجربه کنید. من مطمئن هستم کسانی که به دین ما متدین نیستند و اصلاً مکتب ما را نمی‌شناسند، اگر با ابراهیم هادی آشنا بشوند، به مکتب ما احترام خواهند گذاشت و به ما خواهند گفت: خوش به حال‌تان!

۲۱ خرداد ۹۴ ، ۰۷:۳۵

دیگر نباید شبها خوابید ( قسمت دوم )

او می‌تواند، و می‌خواهد به وسیلۀ ما این کار را بکند. اما چگونه؟ به شما چه ربطی دارد چگونه! بزرگترهایش نمی‌دانند، خدا فردایشان را بهشان خبر نمی‌دهد، ما دیگر در این عرصه چه‌کاره‌ هستیم؟!  کارگردان صحنه خودِ خداست! او دارد برای سربازهای جبهۀ خودش «رسته» تعیین می‌کند، تو تک‌‌تیرانداز باش، تو اینجا بایست بزن، تو آر‌پی‌جی‌زن باش، تو خمپاره شصت بزن، تو بیا توپخانه، تو بیا پشتیبانی، تو برو فرهنگی. او دارد تعیین می‌کند، اصلاً ما بنا نیست کاری بکنیم.  مشکل ما فقط بی‌خدایی است، مشکل ما فاصله‌ای است که با خدا داریم. دوستان به توانایی‌های خودشان نگاه نکنند، به مشکلات و موانع‌شان کارهایشان نگاه نکنند، به مأموریت‌های رایج شغلی خودشان نگاه نکنند! به هیچ چیزی نگاه نکنند! فقط کافی است تو خودت را سرباز جبهۀ حق بدانی، و فاصلۀ خودت را با خدا کم کنی؛ به نیت جهاد!

۲۰ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۳

دیگر نباید شبها خوابید ( قسمت اول )

رفقا! جبهۀ مقاومت را دارند بمباران می‌کنند، دارند نابود می‌کنند! با تمام نیرو آمده‌اند جلو! اصلاً من ماندم که ما چطوری داریم نفس می‌کِشیم؟! طبق محاسبه روی کاغذ الآن باید تهران تحت بمباران داعشی‌ها بود؛ نه صدام که لااقل نسبت به داعشی‌ها در جنگ، دوزار نجابت داشت! داعشی‌ها شهر را شیمیایی زده‌اند! ولی صدام بعد از هشت سال دفاع مقدس ما، به این نقطه رسید.  ببینید آنها هیچ راهی ندارند جز اینکه کلّ مردم یمن را نابود کنند، اصلاً راه دیگری برایشان وجود ندارد؛ از هر حیث! کمک کنید، بچه‌ها کمک کنید، بچه‌های عراق منتظر هستند.  کار روی زمین خیلی مانده! به کمک ما فوق‌العاده احتیاج هست! نیاز به کارهای ما خیلی هست! ما دیگر اصلاً نباید شب‌ها بخوابیم!  هیچ‌کسی از من نپرسد چه‌جوری؟ چه‌کار کنم؟ برای چی دعا کنم؟ ببین! تو فقط خودت را به خدا نزدیک کن! او خودش می‌تواند الآن از ما یک‌جوری استفاده کند که تمام مشکلات جهان اسلام را حل کند، می‌تواند! می‌تواند دشمن ما را نابود کند

۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۵۸

درک زمان

کودکان عبور زمان را نمیفهمند و زیاد نمیتوانند گذشته و آینده را درک کنند. بعضیها ها زیاد از این کودکی خود فاصله نمیگیرند و در درک زمان کودکی باقی میمانند. نمی توانند درک کنند زمان با چه سرعتی میگذرد و روزی خواهند مرد!

۱۹ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۱۳

چه کسی را تغییر بدهیم؟

انسان می‌تواند خود را تغییر دهد و برای پیدا کردن این قدرت تغییر، آفریده شده است. اصلاً به خاطر ارزش این تغییر است که ناقص آفریده شده است. اما جالب است که معمولاً ما به جای خودمان، فقط می‌خواهیم دیگران را تغییر بدهیم و به جای برطرف کردن نقائص خودمان، فقط نقائص محیطمان را برطرف کنیم.

۱۹ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۱۱

شما از چه چیزی لذت می‌بری؟

آخرین منزل حیات و حرکت انسان، لذت بردن است. با این تفاوت که اگر از چیزهای بی‌ارزش لذت ببری، متوقف می‌شوی و اگر از امور با ارزش لذت ببری، آغاز شکفتن و پویایی است. لذت مانند محبت است؛ از هر چیزی لذت ببری، شبیه همان خواهی شد.

۱۷ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۱۲

مقابله با خواهش های نفسانی

یکی از راه های خودشناسی این است که انسان با خواهش های نفسانی خود مقابله کند. آن گاه میزان مقاومت نفس خود را خواهد دید. هر چه قدر نفس ما در جریان ترک بدیها، شدیدتر مقاومت کند وضع بدتری داریم، مگر آن که آن بدی به صورت ژنتیک در درون ما وجود داشته باشد که آنگاه چندان علامت بدی باطن ما نیست.

۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۴۸

یاد اهل بیت

یکی از راه های خودشناسی، ذکر و ارتباط دائم با اهل بیت است. هرکسی یاد اهل بیت و ارتباط با آنان را بیشتر دوست داشته باشد، روح سالمتری دارد. علاقه به زیارت حرم های اهل بیت ، علامت مومن اعلام شده استو این علاقه میتواند آن قدر زیاد شود که به دوست داشتن دوستداران ائمه هدی هم برسد.

۱۵ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۲۹

خلوت

یکی از راه های خودشناسی، خلوت است. انسان خود را در شلوغیها و مشغولیتهای فراوان گم میکند. تلقی دیگران از او بر او غالب میشود و خود واقعی خود را نمیشناسد. آدم گاهی باید در تنهایی ها خود را ببیند و درباره خود بیندیشد و با خدا که همیشه در تنهایی های ما حضور دارد درباره خودش گفتگو کند

۱۴ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۵۴

بن بست

یکی از مواقعی که انسان به دنبال خدا میگردد، احساس توبه به او دست میدهد و صفای باطن پیدا میکند ؛ بعد از سرخوردگی و رسیدن به بن بست است. گویی پس از یک بلای سخت چشم انسان باز می شود. ما باید طوری زندگی کنیم که بدون بلا این حالات را پیدا کنیم و این شدنی است. یکی از راههای آن توجه به بلاهای سهمگین آخرت است.

۱۳ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۷