برگزیده ها:
- کتاب شهر خدا
- صوت | ربّنا؛ مروری بر ربّناهای قرآن
- صوت| درسنامۀ تنها مسیر (راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی) - قسمت اول
- روضه | ای پر افتخارترین پدر عالم
- مناجات | خدایا اگر آبروی مرا ببری، من هم آبروی تو را می برم
دسته بندی موضوعی:
- مروری بر کتاب شهرخدا
- صوت
- متن
- مناجات(صوتی)
- روضه(صوتی)
- ادعیه ماه مبارک رمضان
محصولات:
کلیپ:
- کلیپ صوتی | شرط ورود به مهمانی خدا
- کلیپ | گزیده دعای ابوحمزه ثمالی
- کلیپ های شما: خلوت نمی خواهی؟
- کلیپ های شما: جانت را فدای چه چیزی می کنی؟
- کلیپ های شما: پنجاه سال یعنی هیچوقت!
- کلیپ تصویری | فرصت زمان
- کلیپ تصویری | مدیریت زمان
- کلیپ تصویری | موسیقی زمان
- کلیپ های شما: به چی مقیدی؟
- کلیپ های شما: مهمترین شیوه مبارزه با نفس
- کلیپ صوتی | پاره های عکس پیامبر(ص)
پرسش و پاسخ:
- چگونه از خدا تشکر کنیم و قدر روزه را بیشتر بدانیم؟
- آیا فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در مورد «نشاط در عبادت» با «تحمل سختی عبادت» منافات ندارد؟
مروری بر کتاب شهر خدا
-
شیرینی مهمانی خدا را بچشیم
- 1: چه احساسی نسبت به رمضان داشته باشیم؟
- 2: نگرانیها و شیرینیهای ورود به ماه رمضان
- 3: شهری که در آن میتوان حقیقت دنیا را دید، و شیرینی آخرت را چشید
- 4: مهمانی مهمترین وصف رمضان است؛ از مهمانی چه میفهمیم؟
- 5: در مهمانی خدا دنبال چه چیزهایی باشیم؟
- 6: سه تفاوت مهمانی رمضان با مهمانیهای دیگر/فلسفۀ مهمانی اجباری چیست؟
- 7: راههای 3گانه برای بهرۀ بیشتر از رمضان/ تفاوت نسخههای دینی با نسخههای دنیایی چیست؟
- 8: چگونه عمل «مادی» روزه تأثیر «معنوی» میگذارد؟/ آیا ضعف جسمانی حاصل از روزه، عامل کم رونقی عبادت نمیشود؟
- 9: چرا در دینداری، همیشه مجبوریم با امیال طبیعی خود مبارزه کنیم؟/ اگر امیال طبیعی ما بد هستند، چرا خدا آنها را از اول، در وجود ما قرار داده است؟
- 10: چگونه تفاوت «وسوسههای شیطان» و «هوسهای نفس» را درک کنیم؟/ بدی مهار شدن شیطان و فایدۀ این بدی
- 11: مراحل سهگانۀ یک برنامۀ معنوی مستمر و شرط ورود به مرحلۀ سوّم/ اثر عبادت بیلذّت در تقرّب به خدا / پاسخ به یک سؤال مشهور در مورد عبادت
- 12: پیچیده بودن امر تزکیۀ انسان، عامل درک نشدن حکمت دستورات دینی است/نگاه «عاشقانه» و «عارفانه» به زکات روزه
-
دورهای مختصر از مباحث معنوی و اخلاقی
- 1: اصل تأثیر «رفتار» بر «روح» انسان
- 2: چرا در دینداری، همیشه مجبوریم با امیال طبیعی خود مبارزه کنیم؟(1)
- 3: چرا در دینداری، همیشه مجبوریم با امیال طبیعی خود مبارزه کنیم؟(2)
- 4: مراحل سهگانۀ یک برنامۀ معنوی مستمر/شرط ورود به مرحلۀ سوم
- 5: من دلم برای این آیۀ قرآن و اساساًً اینگونه حرف زدنهای خدا میسوزد
- 6: عامل دلزدگی از تقوا/ چرا خیلیها زندگی اهل تقوا را سرد و بیمزه میدانند؟/ آسیبشناسی امر ترجمۀ مفاهیم معنوی/ راه عملیتر برای ایجاد محبّت نسبت به تقوا چیست؟
- رازهای روزهداری
صوت:
(سحرهای ماه رمضان - رادیو قرآن - 23جلسه)
(سحرهای ماه رمضان - رادیو قرآن - 30 گفتار)
(رمضان87 - بوستان کتاب - 25جلسه)
(رمضان 84 - مسجد دانشگاه تهران - 23جلسه)
(رمضان89 - مسجدامام حسین(ع) - 21جلسه)
(رمضان89 - مصلی تهران - 16جلسه)
(مصلی تهران و مسجد امام صادق(ع) - ماه رمضان93 - 25جلسه)
(ماه مبارک رمضان92 و ادامه در جلسات هفتگی - مسجد امام صادق(ع) - 40 جلسه)
(رمضان 85 - مهدیه تهران - 11جلسه)
(رمضان91 - مسجد امیرالمؤمنین(ع) - 5جلسه)
(رمضان91- مهدیه تهران - 22جلسه)
(ماه رمضان90 - قم، هیئت محبین اهل بیت(ع) - 5جلسه)
(ماه رمضان89 - قم، هیئت محبین اهلبیت(ع) - 1جلسه)
(رمضان88 - مسجدامام حسین(ع) - 23جلسه)
(رمضان 87 - مسجد اعظم قم - 14جلسه)
(رمضان 87 - مسجددانشگاه تهران - 25جلسه)
(رمضان 84 - حرم حضرت معصومه(س) - 23جلسه)
(رمضان79 - قم هیئت محبین اهل بیت - 21جلسه)
(مصلای تهران - ماه رمضان93 - 1جلسه)
(مسجد امام صادق(ع) - ماه رمضان93 - 1جلسه)
(مصلای تهران - ماه رمضان93 - 1جلسه)
(مصلای تهران - ماه رمضان93 - 1جلسه)
(شب های قدر89 - هیئت محبین اهل بیت قم - 3جلسه)
سایر سخنرانی های ماه مبارک رمضان
(مسجد امام صادق(ع) - ماه رمضان93 - 1جلسه)
(رمضان89 - قم، هیئت محبین اهلبیت(ع) - 1جلسه)
(مسجد امام حسین(ع) - ماه رمضان93 - 9جلسه)
(ماه مبارک رمضان92 - مصلای امام خمینی(ره) - 21جلسه)
(ماه مبارک رمضان92 - مسجد امام حسین(ع) - 8جلسه)
(رمضان 82 - مسجد نارمک - 9جلسه)
(رمضان79 - مهدیه تهران - 14جلسه)
(رمضان91 - مسجد امام حسین(ع) - 9جلسه)
(رمضان90 - مسجد امام حسین(ع) - 11جلسه)
(رمضان90 - دانشگاه امام صادق(ع) - 5جلسه)
(رمضان89- حرم حضرت معصومه(س) - 3جلسه)
(رمضان89 - مسجدامیرالمومنین (ع) شهرک شهیدمحلاتی - 23جلسه)
(رمضان 86 - هیئت فدائیان حضرت زهرا(س) - 5جلسه)
(رمضان 86 - هیئت علمدار - 1 جلسه)
(رمضان 85 - فاطمیه بزرگ تهران - 6جلسه)
(رمضان 85 - حرم حضرت معصومه(س) - 24 جلسه)
متن:
-
تنهامسیر-راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی
1: باید برای معارف و توصیههای دینی یک نظام پیدا کنیم/یکی از دلایل بیدینی، احساس آشفتگی در معارف دینی است/ جهاد با نفس، نخ تسبیح تمام فضایل است
2: «مبارزه با دوستداشتنیها» مبنای تعریف انسان است/ آگاهی و اختیار بدون «جهاد اکبر» بیفایده است/ طراحی خدا برای معنادار شدن اختیار انسان / «جهاد اکبر» یعنی عبور از علاقههای آشکار به علاقههای پنهان
3: انسان تنها موجود توانمند درایجاد ارزش افزوده/«افزایش علم»و«عمل تنها»، ارزش افزوده تولید نمیکند/ ارزش افزوده با عمل برخلاف «دوستداشتنیها» تولید میشود/ ما برای یک مبارزۀ دائمی با دوستداشتنیها خلق شدهایم/دین برنامۀ این مبارزه را داده
4: مبارزه با هوای نفس، محور اصلی همۀ دستورات دین/ باید فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که پذیرای دردها و رنجها باشند/ انتخاب نوع رنج؛ تنها راه پیش پای انسان/رنج خوب عامل شکوفایی
5: حتی آدمهای هوسران هم نمیتوانند از مبارزه با نفس فرار کنند/ اگر در جای لازم مبارزه با نفس نکنیم، مجبور میشویم مبارزه با نفسِ بی اجر کنیم / فراگیری «رنج»، کمک خدا برای مبارزه با نفس/مبارزه با هوای نفس مانند نخ تسبیح، تمام معارف دینی و توصیهها را به هم پیوند میدهد/ اصلیترین و تنها کار ما در طول زندگی، مبارزه با هوای نفس است
6: درک واقعیتهای حاکم بر زندگی، ما را آماده دینداری میکند/ واقعیت دنیا، همراهی زندگی دنیا با رنج و سختی است/ اولین نتیجۀ درک واقعیت دنیا: «در مشکلات و رنجهای فردی به دنبال مقصر نباشیم»/بدون رنج نشان دادن زندگی در غرب، دروغ و خیانت فیلمهای غربی
7: بهترین راه برخورد با رنجها، انکار و غفلت نیست؛ بلکه علاقه پیدا کردن به زجر کشیدن در راه خداست/مرحله اول و دوم خداشناسی و ارتباط با خدا چیست؟
8: مبارزه با نفس، یعنی ارضاء نفس/کسانی که مبارزه با نفس میکنند از افراد هرزه بیشتر لذت میبرند/ برای کشف علائق عمیق و میل خداپرستی، باید امیال سطحی را قربانی کنیم/مبارزه با لذت یعنی رسیدن به لذت بیشتر/ عقل قدرتی است برای انتخاب بهترین علاقهها
9: در ذات انسان قربانی وجود دارد/ «تنها مسیر»، چشمپوشی از علائق ظاهری برای رسیدن به علائق عمیق است/ مبارزه با تمایلات سطحی نیاز به «برنامه» دارد/ نقطۀ محوری ایمان «خدا هست» نیست /مهمترین «دارایی» و «توانایی» انسان چیست؟
10: چرا در مسیر دینداری، باید بر رنج تاکید کرد؟/برخی از یک زمان به بعد، از رنج کشیدن برای خدا خسته میشوند/ باید بدانیم رنج تا آخر ادامه دارد/ اگر کسی تکلیفش را با رنج مشخص نکند، به جای پریدن از روی موانع، عافیتطلبانه از کنار آنها رد میشود و رشد نمیکند/ رنج، رقّتِ طبع و لطافت میآورد
11: اگر با رنج درست برخورد نکنیم رنج ما در زندگی زیاد خواهد شد/ اگر رنج را بپذیری، رنجت کم می شود/اگر از رنج فرار کنی، بدتر می شود /رنج را بپذیر تا رنج را نبینی و نعمتها را ببینی/ اگر رنجور شدم و شاکر نشدم یعنی خودپرستم نه خداپرست
12: توجه به رنج باعث دوری از راحتطلبی است/ مشکل اصلی جوان در مبارزه با نفس، راحتطلبی است/ تنپروری، باعث مرگ آرام و بیصدای روح انسان میشود/ تقوی بر روی راحتطلبی استوار نمیشود/ تفاوت کوهنوردی و فوتبال در کاهش راحتطلبی/ علاقه به سختی کشیدن، علامت عاشق
13: رابطۀ مبارزه با نفس با مفاهیم دینی: ایمان/ برای چشیدن شیرینی ایمان، مبارزه با نفس و تحمل رنج ضروری است/چرا گاهی انسان زجر میکشد، اما حلاوت ایمان را نمیچشد؟
14: رابطۀ مبارزه با نفس با مفاهیم دینی: عبادت/ عبادت خوب، جایزۀ مبارزه با هوای نفس است / مهمترین عامل ترک مبارزه با نفس، فرار از رنج است/کسی که مسألۀ رنج را حل نکرده باشد، اگر آدم خوبی بشود، خیلی خوب نمیشود/ هنگام ازدواج انتخاب میکنید که با چه کسی اختلاف نظر داشته باشید!
15: مبارزه با نفس، قدرت روحی ما برای لذت بردن را افزایش میدهد/ زندگی بهتر در دنیا، با «مبارزه با نفس» ممکن است/ اصل اول برای رشد علمی در دانشگاهها، مبارزه با نفس است
16: رابطۀ مبارزه با نفس با مفاهیم دینی: تقوا/ اگر انسان خودش برای «مبارزه با نفس» برنامه بدهد، نفسش بزرگ میشود/ تقوا یعنی «مبارزه با نفس» با «رعایت دستورات الهی»/ رأس تقوا، مخالفت با هوای نفس است/مبارزه با نفس برای دستیابی به اهداف دنیوی، برای همۀ جوامع بشری ضروری است
17: رابطه مبارزه با نفس با دیگر مفاهیم دینی:ایمان، تقوا، عبد و ولایت/ ایمان؛ «انگیزۀ» مبارزه با نفس/تقوا؛ «برنامۀ» مبارزه با نفس/ «مبارزه با نفس» با برنامهای که نقشی در آن نداریم، تنها راه عبد شدن/«ولایت» نهاییترین امتحان مبارزه با نفس/ چرا خطای اهل ولایت بخشیده میشود؟
18: آخرین نقطۀ عرفان، ولایت است/ بی«من» شدن در مقابل خدا این است که ولایت ولی خدا را بپذیری
19: خداوند لطف کرده به ما دستور داده / عالیترین نوع توبه این است که در مقابل اطاعت از خدا، اطاعت از نفس را ببینی/ ولیّ خدا، واسطه ما و خدا است، تا بتوانیم هوای نفس را از بین ببریم و به شیرینی ملاقات خدا برسیم/ کسانی که فقط با خدا مناجات میکنند و کاری با ولیّ خدا ندارند، راه توبه را درست نفهمیدهاند
20: ولایت، مبارزه با نفس را آسان میکند/ مطیع امر مولا بودن را باید در امتداد مخالفت با هوای نفس دید/ امام، تسهیل کنندۀ عبودیت و مبارزه با هوای نفس است
21: پاسخ خدا به 7 شبانه روز طلب مغفرت: «باید از همان راهی که گفتهام بیاید»/ راه: پذیرش برتری ولیالله/ معلوم نیست با6000سال عبادت، نفس ذلیل خدا شده باشد/پذیرش برتری ولی خدا لازم است
22: اگر مدیریت مخالفت با هوای نفس را به ولیّ خدا ندهیم، به دست دشمن خدا میافتد که رحم ندارد / کسانی که در راه حق سختی نکشند، همان سختی را در راه باطل خواهند کشید/ اگر امروز ذرهای در مقابل دشمن کوتاه بیاییم، فردا باید از تروریستهایی که در سوریه هستند در کشور خودمان پذیرایی کنیم!
23: مراحل سهگانه مبارزه با هوای نفس؛ 1.عقل، 2.ایمان، 3.ولایت / صداقت انسان در تواضع به خدا، تنها هنگام تواضع به ولی خدا ثابت میشود/ حقوق بشر یا هوای بشر؟
24: آیا مبارزه با علائق، باعث عقدهای شدن نمیشود؟/ مبارزه با نفس یعنی مبارزۀ «نفس» با «نفس»/ تنها وسیلۀ مبارزه ما علاقههای بد، علاقههای خوب است/ محبت اهل بیت(ع) «قدرت مبارزه با نفس» را افزایش میدهد
25: فلسفۀ همه رنجها در مسیر مبارزه با نفس، تذلل نفس در برابر خداست /«فناء فی الله» یعنی نهایت ذلت در مقابل خدا / راه میانبُر «مبارزه با نفس»، کمک گرفتن از محبت اهل بیت(ع) است/ محبت به اولیاء خدا نفس را در مقابل خدا ذلیل میکند/ اگر محبت عمیق شود، عاشق ذلیل معشوق میشود
26: رابطۀ محبت، مبارزه با نفس و اخلاص /محبت خودخواهانه به دنبال تصاحب و فداکردن محبوب برای محب است، و عکس آن محبت غیرخودخواهانه است / در نگاه غرب، عشق تصاحبکننده ترویج میشود / فیلمهای عشقی غربی، خودخواهی را افزایش میدهند نه محبت را
27: اثر سی روز عبادت ماه رمضان باید ذلّت نفس و افتادهحالی باشد/ هدف کلی «طاعات، عبادت و مبارزه با هوای نفس» ذلّت نفس در برابر خداست/ چرا باید نفس خود را در مقابل خدا ذلیل کنیم؟
28: هوای نفس، هم دشمن عقل است، هم دشمن عشق/ اگر بذر هوسرانی در جامعه پراکنده شود، عشق میمیرد/ خانمها اولین متضرر بدحجابی/ «مبارزه با هوای نفس» انسان را به «عقل»، و درصورت ادامه، به «عشق» و «اخلاص» میرساند/ لذت پیادهروی اربعین بالاتر از لذت هرگونه عیاشی
29: راههای عملی مبارزه با هوای نفس؛ «ترک شهوات» و «صبر در ناملایمات»/ با دو بال «ترک هوس» و «صبر در بلا» میتوان پرواز کرد/ مبارزه با نفس دائمی است و تا آخر عمر ادامه دارد
-
خدا چگونه انسان را هدایت میکند؟
- 1: اگر بخواهیم زبان خدا را درک کنیم، باید بفهمیم «خدا چگونه ما را هدایت میکند؟»
- 2: همۀ سختیها و خوشیهای زندگی ما متأثر از سازوکار هدایت است/آشنایی با سازوکار هدایت، یعنی آشنایی با همۀ آنچه در این دنیا به ما میرسد/ نمیتوان منهای مفهوم «هدایت»، تئوری حکومت اسلامی را تبیین کرد/کسانی که از ساز و کار هدایت خبر نداشتند، میگفتند امیرالمؤمنین(ع) سیاست بلد نیست!
- 3: در این دنیا، همۀ روابط خدا با بندگانش در «هدایت» خلاصه میشود/در سازوکار هدایت، تنبیه و تشویق فوری غالباً وجود ندارد و خداوند روی عقل ما حساب میکند/ هدایت یعنی خداوند جهنم و بهشت را نشان نمیدهد/ شاهراه هدایت، دیدن «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» است
- 4: نشناختن اصول و قواعد «هدایت» خیلی به انسان ضربه میزند/ نباید انتظار داشت با همان روشی که ابلیس مردم را به جهنم سوق میدهد خدا مردم را به بهشت سوق دهد/ خدا مردم را با اکراه به سوی بهشت نمیبرد، اما تحمل هم نمیکند کسی با اکراه مردم را به جهنم ببرد/ با تبلیغات بیش از حد نباید مردم را به هدایت وادار کرد
- 5: هدایت نهتنها با اجبار نیست، بلکه با اشاره و امهال است/ هدایت، یک جریان مستمر و فزاینده است نه یک جریان مقطعی/ طبق آیۀ قرآن؛ زیاد نشدن هدایت، نشانۀ نپذیرفتن هدایت است/ اگر مذهبیها دنبال ازدیاد هدایت نباشند به «آدم مذهبیِ بد» تبدیل خواهند شد/ اگر مشغول تمنای ازدیاد هدایت نباشیم، دچار ازدیاد ضلالت و گمراهی خواهیم شد
- 6: خدا ما را به خودش هدایت میکند و این خیلی هیجانانگیز است/جذابیت خداوند در این است دیدنی و شنیدنی نیست بلکه کشفکردنی است، باید او را کشف کنید/موضوع هدایت، «خدا، راه و راهنما» است
- 7: هدایت آنقدر پیچیده است که خداوند آن را فقط به خودش نسبت داده
- 8: چرا احساس میکنیم هدایت و ضلالت تصادفی است؟/ اگر خدا بعضیها را گمراه میکند برای این است که رذالتی در آنها میبیند/ بعضیها هر معجزهای برایشان آورده شود ایمان نمیآورند و بعضیها با یک تلنگر متحول میشوند/ خدا به دشمنان مؤمنین فرصت میدهد که با سخنان فریبنده و دهانپُرکن، افراد ناشایست را جذب کنند
- 9: نقش انسان در هدایت خودش چقدر است؟/ در ادبیات قرآنی، نقش انسان در پذیرش هدایت، بسیار کمرنگتر از نقش خدا در هدایت انسان است/ هدایت فقط دست خداست، چون فقط خدا میداند چه کسی هدایت میپذیرد و چه کسی نمیپذیرد
- 10: خدا با ابزارهای آسمانی و زمینی ما را هدایت میکند /ما بزرگترین معجزات الهی را دیدهایم/معجزۀ عبور موسی(ع) از رود نیل بزرگتر بود یا عبور این انقلاب از دشمنیهای فراعنۀ عصر کنونی؟
- 11: اصل هدایت به قلب انسان برمیگردد نه به آگاهیهای ذهنی/ کسی در اثر سادهدلی منحرف نمیشود؛ حتماً یک جای دلش بدیِ پنهانی دارد/ صفای باطن نمیگذارد انسان به یک فرد منحرف اطمینان کامل پیدا کند
- 12: ما به آهنگ کلمات قرآن، از شیر مادر محتاجتریم / وقتی قرآن کتاب هدایت است، موسیقی قرآن هم جزئی از هدایت است/ اولین اثر آیات قرآن، باید خلع تکبر از دل انسان باشد/ داستان جوان استرالیایی که با قرآن هدایت شد: اولین آیات قرآن، خیلی لَجم را درآورد!
- 13: قرآن با زائل کردن تکبر، ما را آمادۀ ولایتپذیری میکند
- 14: فلسفۀ نهایی حکومت، هدایت است نه صرفاً عدالت و رفاه/ ولیّ خدا کسی را به اجبار هدایت نمیکند، ولی باید امکان هدایت فراهم باشد و موانع هدایت برداشته شود/قواعد هدایت اجازه نمیدهد ولیّ خدا به هر شیوهای مردم را وادار به اطاعت کند
- 15/پایانی: قدرت هدایتگر درونی، چهارمین عامل هدایت/اگر قطبنمای روح ما فعال شود متحول میشویم/نقطۀ مرکزی تربیت، بیدار کردن قدرت هدایتگر درونی انسانهاست/ سیستمهای تربیتی ما باید شبیه سیستم هدایت الهی شود/ برای فعال شدن قطبنمای درونی چهکار کنیم؟
-
سبک زندگی با نگاهی به سورۀ حجرات
- 10: نگاهی به آیه 7 حجرات/ اهمیت انتقال زیبا و جذاب مفاهیم دینی و کارکردهای آن/3شاخص ایمان از نظر قرآن/ بیان هنری امیرالمؤمنین دربارۀ نماز/ ترجمۀ ملموس «سبحان الله» و «الله اکبر» برای نوجوانان/ نشنیدن سخنان زیبا از نماز علت علاقهمند نبودن نوجوانان به نماز/ پیشنهاد: مادران این داستان را برای فرزندانشان بخوانند/ پاسخ خدا به کسانی که نظر خود را به پیامبر(ص) تحمیل میکردند
- 11: آیه9 و 10/ نگاه غرب و اسلام به سبک زندگی / نگاه حداقلی غرب محبتها را کاهش میدهد/ به جای "شهروند(عضو یک شهر)" بگوییم "خواهر و برادر(عضو یک خانوادۀ بزرگ)"/ امیرالمؤمنین(ع) یک یهودی را برادر صدا میزد ولی ما حاضر نیستیم یک مسلمان را برادر صدا بزنیم!/ در مرحلۀ درگیری بین مؤمنین، نقش «ادب، گذشت و مهربانی» برجسته میشود/ سبک زندگی اسلامی در مورد نزاع دو گروه از مؤمنین چه میگوید؟
- 12: آیه11/ خروجیهای دل، مهمتر از ورودیهای دل است/ تأثیر زبان بر دل خیلی بیشتر از چشم است/ کنترل زبان مهمترین عامل برای کنترل دل است
- 13: هیچ عضوی از بدن به اندازۀ زبان موجب عذاب انسان نمیشود/بهترین صدقه، صدقۀ زبان است/ قدرت زبان مثبت مادرها بیشتر از پدرها
- 14: آیه11و12/ غیبت کردن به اندازۀ آدمخواری زشت است/ غیبتکننده اگر توبه کند، آخرین کسی است که وارد بهشت خواهد شد/ تنها ولیّ خدا که سالها پس از شهادت، از او بدگویی میکردند
-
نقش عبادت در سبک زندگی
- 1: ماه رمضان برای ما یک سبک زندگی تعریف میکند/ چرا عبادت اصرار دارد رفتار ما را به صورت دائمی تغییر دهد؟/«عمل مداوم» باعث اصلاح علائق و افزایش علم و معرفت میشود
- 2: سبک زندگی شاکلۀ روحی ما را شکل میدهد/ نماز بی توجه نیز مورد نیاز روح انسان است/ بیثباتی در سبک زندگی آثار منفی زیادی در روح انسان میگذارد
- 3: عادت یکی از عناصر کلیدی سبک زندگی/ خدا میخواهد به مثبتنگری عادت کنیم، ولی ما خود را به منفیبافی عادت میدهیم/ تنها سورۀ واجب قرآن، سورۀ «حمد» است / متأسفانه سبک زندگی گفتاری اغلب ما اینگونه شده که با نِق زدن و منفیبافی دربارۀ اوضاع جامعه آغاز کنیم/ این سبک زندگی ما را ناشاد میکند
- 4: کسانی برای عادات، سبک لباس، غذا خوردن، سخن گفتن و روابط ما برنامهریزی میکنند / از بین بردن عادتهای بد، بافضیلتترین عبادت است/ گرسنگی، روح انسان را در مبارزه با عادتها قوی میکند/ کنار گذاشتن وعدۀ نهار؛ یکی از عادتهای خوب رمضان/ خاطرۀ علاقۀ امام(ره) به قورمه سبزی
- 5: نقش عبادت در سبک زندگی یک مسلمان، مانند نقش اسکلت در ساختمان است/ اثر سفرۀ هفتسین در استحکام روح و هویت ما با سفرۀ افطار قابل مقایسه نیست/ اگر مهدکودکهای ما در کنار مساجد باشد...
- 6: عاشق خدا شدن خیلی سخت است/عمل مداوم ازطریق سبک زندگی، بهترین راه دستیابی به عشق خدا
- 7: بیشتر جرمها و ظلمها را باید «سبک زندگی ما» کنترل کند، نه پلیس/ سبک زندگی رمضان، جرائم را کاهش میدهد/ حضور«عبادت» در سبک زندگی اسلامی، نقش «معلم اخلاق» در رفتارهای ما را دارد/ تفاوت ما با اروپاییها باید در نیاز کمتر به قانون، قوۀ قضائیه و پلیس باشد
- 8: «امام» همه چیز را در سبک زندگی ما تحت تأثیر قرار میدهد
- سخنرانی در مسجد امام حسین با موضوع استغفار
- مهدیه تهران- اصول تزکیه
-
سایر متن های منتشر شده
- در گفتگو با فارس
تا حالا از من نپرسیدهاند که چطور یک رزمنده به یک شهادتطلب تبدیل میشود - شب قدر-مصلای تهران
در شب قدر به چه موضوعی فکر کنیم؟/ بچه مذهبیهایی که اهل ضجه زدن درِ خانۀ خدا نیستند، وضعیتشان خطرناک است - گفتگوی تلویزیونی با موضوع «انتظار»
راهی جز «تمرین» برای احساس حضور در محضر حضرت سراغ ندارم/ خلاصۀ ویژگی منتظر: ١.ازخودگذشته ٢.مردمدوست / نقیصۀ بزرگ ما در تبلیغ دین در آموزش و پرورش و ... و علت آن/ در نامۀ ٣١ اول پیغمبرشناسی داریم و بعد خداشناسی/ اگر دل انسان پای امام حسین(ع) متحول نشود آیا این انسان میتواند خداپرست شود؟! +صوت +فیلم - در نیمه شب آخرین جمعۀ ماه شعبان-بر فراز تپۀ نورالشهدا(کلکچال)
ارتباط با خدا باید واقعاً تنها «مسأله» و دغدغۀ ما باشد/ وقتی اهلبیت(ع) مسألۀ ما بشوند خدا هم کم کم راهش به قلب ما باز خواهد شد/ در ماه رمضان مسألهتان غصههای دل امیرالمؤمنین(ع) باشد + صوت - به مناسبت روز جهانی قدس
اسرائیل خونآشام میوۀ اصلی «لیبرال دموکراسی» است، نه نقطۀ انحراف آن/ مقاومت مظلومان غزّه به نفع تمام کشورهای اسلامی است و همۀ مسلمانان مدیون این مظلومان هستند
- در گفتگو با فارس
مناجات:
روضه:
-
برای دردهای دل امیرالمؤمنین(ع)
- 1: کسی غیر از چاه نشنود!
- 2: یا رسولالله! دیگر نمیتوانم صبر کنم...
- 3: همۀ غمهای امیرالمؤمنین(ع)...
- 4: مناجات زینب(س) با پدر
- 5: آیا فاطمه(س) طاقت دارد؟
- 6: من فقط عنان ناقۀ زهرا را گرفتهام...
- 7: بالاخره خوب بودن علی(ع) کار دستش داد...
- 8: ای پر افتخارترین پدر عالم
- 9: چه اشکالی دارد اینقدر مظلوم باشم؟
ادعیه ماه مبارک رمضان:
- صوت قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن حجت الاسلام پناهیان-3
- صوت قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن حجت الاسلام پناهیان-2
- صوت قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن حجت الاسلام پناهیان